Pora na pana pora… Dlaczego warto jeść pory?

Podziel się...Facebook4Google+0Twitter0Email

Starożytni Egipcjanie i Rzymianie doceniali wyrafinowany smak i właściwości lecznicze pora. Podobno Arystoteles i Neron spożywali go codziennie, twierdząc, iż zawdzięczają mu silny i donośny głos. Warzywo to działa moczopędnie (dlatego stosuje się go w chorobach nerek i pęcherza moczowego), wspiera leczenie reumatyzmu, poprawia laktację, a także jest pomocne w zwalczaniu przeziębień. Sprawdź, dlaczego warto jeść pory…

Por przez długie wieki był traktowany jako pokarm dla ubogich. Dopiero na początku XX w. trafił do wykwintnej kuchni francuskiej i zyskał szerokie grono wielbicieli. W polskiej kuchni warzywo to jest traktowane jako przyprawa, a nie samodzielna jarzyna. Najczęściej jest składnikiem włoszczyzny, dodawanym do zup. Czas to zmienić…

Jak się je pory?

Do jedzenia nadają się całe pory, poza piętką i górnymi odcinkami liści. Jego dwubarwność wiąże się z zawartością olejków eterycznych i intensywnością smaku. Najbardziej delikatna w smaku jest jego biała część, natomiast zielona jest ostrzejsza. Zielone części pora często traktuje się jako bezwartościowe i niesmaczne – niesłusznie, ponieważ zawierają wiele cennych składników odżywczych.

Por – kopalnia zdrowia

  • Pory mają wielkie wartości odżywcze, przy małej kaloryczności (100 gram pora dostarcza tylko 24 kalorii) – sprawdzają się więc doskonale podczas odchudzania.
  • Zawierają dużo soli mineralnych: wapnia, fosforu, potasu, sodu, żelaza i siarki.
  • Są dobrym źródłem witamin:

- C (wzmacnia odporność, uszczelnia naczynia krwionośne)
- A (odpowiada za prawidłowy wzrost dzieci, widzenie o zmroku i zdrową skórę),
- E (ważna w leczeniu męskiej niepłodności, zaburzeń pracy mięśni i chorób serca),
- B1 (poprawia pamięć, koncentrację i krążenie krwi),
- B2 (zapewnia dobry wzrok i rozwój układu nerwowego),
- PP (bierze udział w wytwarzaniu erytrocytów, hamuje toksyczne działanie leków)

  • Pory mają właściwości obniżające poziom złego cholesterolu we krwi, dzięki czemu zmniajszają ryzyko zawału serca i chorób układu krążenia.
  • Poza tym bardzo dobrze wpływają na układ odpornościowy i oddechowy, stabilizują poziom cukru we krwi, wpływają dobroczynnie na układ trawienny oraz mają właściwości bakteriobójcze.
  • Działają alkalizująco (zasadotwórczo), dlatego zalecane są osobom skarżącym się na dolegliwości reumatyczne.
  • Pory pobudzają laktację i przeciwdziałają zastojom mleka u karmiących matek. Jednak wykazano, że po zjedzeniu przez matkę pora, jej mleko może charakteryzować się specyficzną wonią i smakiem, przez co dziecko będzie je piło niechętnie. Mleko takie może również być przyczyną kolki jelitowej u dziecka.
  • Wspomagają oczyszczanie organizmu, dzięki czemu są używane przy zatruciach pokarmowych, czy np. zatruciach grzybami.
  • Mają właściwości antyseptyczne – przy skaleczeniu, czy pęknięciu skóry należy przyłożyć liść białej części na ranę i zawinąć bandażem.

Kto nie powinien sięgać po pora?

Por ma właściwości wzdymające, dlatego jest przeciwwskazany dla osób, stosujących dietę lekkostrawną, cierpiących na choroby wątroby, miewających bóle jelitowe i wzdęcia. Dzieciom poniżej 3 roku życia lepiej nie podawać tego aromatycznego warzywa jako dania głównego.

Jak wybrać najlepszego pora?

Podczas zakupów należy zwrócić uwagę na to, czy dolna część pora nie ma zgrubień oraz czy liście są jędrne bez żółtych lub czarnych plam. Kolor liści nie ma nic wspólnego z ich świeżością i jakością, ponieważ jest zależny od odmiany pora.

Podziel się...Facebook4Google+0Twitter0Email

Emilia Sienkiewicz

Dietetyk kliniczny. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Dietetyk w poradni dietetycznej Dietomedica
Opublikowany w: Porady żywieniowe

Dodaj komentarz


1 + = dziesięć