kapusta
źródło: pixabay

Kapusta to często zapomniane warzywo w naszej kuchni, a to bardzo niedobrze! Jest ona niezwykle wartościowa, dostarcza bowiem wielu cennych składników, m.in. fosforu, manganu, miedzi, potasu, wapnia, żelaza, sodu oraz witamin: A, C, E, i z grupy B.

Poza tym zawiera wiele siarki, która jest potrzebna do pięknego wyglądu włosów, paznokci i cery. W kapuście obecne są także przeciwutleniacze, zapobiegające rozwojowi nowotworów.

Wyróżnia się wiele odmian kapusty, np. kapusta pekińska, biała, czerwona, czy włoska. Różnią się one między sobą kolorem, fakturą liści, kalorycznością oraz zawartością witamin i składników mineralnych. Najwięcej magnezu, wapnia i fosforu ma kapusta włoska, beta-karotenu – biała i pekińska, a kapusta włoska jest najbogatsza w witaminy C i E. Najmniej kaloryczna jest kapusta pekińska (ma tylko 12 kcal w 100 g), ale pozostałe odmiany są również małokaloryczne (biała – 29 kcal w 100 g, włoska – 37 kcal w 100 g).

Kapustę można jadać na wiele sposobów: można z niej zrobić surówkę, sałatkę, kapuśniak, bigos, gołąbki, farsz do pierogów, kotlety, krokiety, kulebiaki lub po prostu ukisić. Aby była lżej strawna do dań kapustnych dodaje się lubczyku, kminku lub pieprzu.

PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.