sezam pogromca cholesterolu
źródło: shutterstock

Sezam został wymieniony jako roślina lecznicza w papirusie Ebersa już w ok. 1550 roku p.n.e. W medycynie Wschodu ziarna sezamu i olej sezamowy są zalecane na źle pracujący przewód pokarmowy. Współcześnie wiadomo, że sezam ma dużo więcej korzystnych właściwości. Jeśli dotychczas nasiona sezamu nie znalazły się w twojej diecie, koniecznie dopisz je do listy zakupów…

Sezam to bardzo zdrowa roślina oleista, która znalazła zastosowanie w sztuce kulinarnej. Z jego nasion otrzymuje się jadalny, jasnożółty olej sezamowy, który jest tłoczony na zimno. Z sezamu produkuje się margarynę, w cukiernictwie służy do wyrobu chałwy i ciastek – sezamków, a piekarnie wykorzystują go do posypywania pieczywa. Z sezamu robi się także przypominającą masło orzechowe, gęstą pastę tahini, która nadaje się do sosów, sałatek, makaronu, ryżu i warzyw.

Nasiona sezamu są bogate w białko, żelazo, cynk, magnez, wapń i kwas fitynowy. Poza tym zawierają sezaminę i sesamolinę – przeciwutleniacze, które skutecznie obniżają ciśnienie tętnicze krwi i zapobiegają wchłanianiu się złego cholesterolu. Poza tym roślina ta jest cennym źródłem witaminy E oraz kwasów tłuszczowych omega-6 i kwasów tłuszczowych jednonienasyconych – dzięki czemu zapobiega odkładaniu się cholesterolu w tętnicach i zwiększa elastyczność skóry.

Sezam pozytywnie wpływa na trawienie, przemianę materii, a także wspomaga działanie układu nerwowego i usprawnia krążenie krwi.

Olej sezamowy jest ulubionym olejem Orientu. Nic dziwnego – zawiera bowiem 46% tłuszczów jednonienasyconych i 41% wielonienasyconych. Jest tłoczony z prażonych ziaren i ma bardzo intensywny smak. Olej z sezamu nie jełczeje w cieple (za sprawą zawartych w nim przeciwutleniaczy) i doskonale się przechowuje. Ze względu na bardzo dużą zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych nie nadaje się do smażenia (ponieważ po podgrzaniu mogą się w nim wydzielać niezdrowe substancje).

Ziarna sezamu można wykorzystać przy pieczeniu chleba, ciast i ciasteczek. Można używać ich także jako panierki lub dodawać do ryżu, makaronu, ziemniaków, sałatek i gotowanych warzyw…

Jedzmy sezam na zdrowie!

PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.