Sód – pierwiastek kojarzony głównie z solą kuchenną, jest niezbędny do prawidłowej pracy organizmu. Nadmierne spożycie sodu w codziennej diecie wymaga jednak ograniczenia jego podaży. Wskazaniem do przejścia na dietę bezsolną jest między innymi nadciśnienie tętnicze oraz pozostałe choroby układu krążenia. Tego typu jadłospis zakłada wykluczenie produktów przetworzonych oraz zawierających konserwanty i zastąpienie ich świeżą żywnością. Co jeszcze warto wiedzieć na temat diety niskosodowej?

Do czego może prowadzić nadmiar sodu?

Sód zaliczany jest do grupy najważniejszych elektrolitów płynów zewnątrzkomórkowych. Reguluje on zawartość wody w organizmie, bierze udział w procesach utrzymania równowagi kwasowo – zasadowej, sód wchodzi także w skład soku trzustkowego oraz uczestniczy we wchłanianiu i pracy układu nerwowego oraz mięśniowego. Nadmierne spożycie sodu prowadzić może do nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, zawału serca, niewydolności nerek, kamicy nerkowej, raka żołądka oraz osteoporozy. Dzienne zapotrzebowanie organizmu na sód nie przekracza przeważnie 1500 mg, co odpowiada 4 g soli kuchennej. Bezpieczne dla zdrowia, dzienne spożycie tego pierwiastka rekomendowane przez Instytut Żywności i Żywienia to 5 g. Jak pokazują statystyki, każdego dnia Polacy zjadają 10-15 g soli – zarówno tę zawartą naturalnie w żywności, jak i w wyniku dosalania potraw.

Zasady diety niskosodowej

Dieta bezsolna znajduje zastosowanie w przypadku osób borykających się z nadciśnieniem tętniczym i innymi zaburzeniami pracy układu krążenia, problemami z nerkami oraz marskością wątroby z wodobrzuszem. Sięgnąć mogą po nią także kobiety w ciąży, mające problemy z obrzękami oraz te, u których występuje problem z zatrzymywaniem się wody w organizmie, pojawiający się z przyczyn hormonalnych. Istnieje kilka różnych wariantów diety niskosodowej. Jednym z nich jest dieta małosodowa opierająca się o rozsądny wybór produktów gotowych i znaczące ograniczenie stosowania dodatkowych dawek soli. Priorytetem jest tutaj zredukowanie jej ilości do 3 g dziennie. Jeżeli stężenie sodu we krwi w znaczący sposób przekracza normy, niezbędne jest zastosowanie bardziej restrykcyjnych wariantów diety – ubogosodowej (poniżej 400 mg sodu dziennie) lub ścisłej (poniżej 50 mg sodu każdego dnia). Osoby na diecie bezsolnej, zastąpić powinny ją ziołami takimi, jak lubczyk, tymianek, cząber, oregano, natka pietruszki czy estragon, gdyż na samym początku problem może stanowić niewyraźny smak potraw. Dodatek przypraw powinien go ubogacić i uczynić dietę łatwiejszą do wdrożenia. Szczególną uwagę należy tutaj także zwracać na zawartość sodu w wodach butelkowanych (nie powinna ona przekraczać 20 mg/l) oraz produktach nieprzetworzonych. Ograniczenie soli w diecie wymaga wykluczenia między innymi niektórych ryb i warzyw oraz mleka. Więcej przydatnych informacji na temat diety niskosodowej znaleźć można na stronie http://www.wyrzucsolniczke.pl/dietetyk-radzi.

Produkty zalecane na diecie niskosodowej

W żywności nieprzetworzonej naturalnie znajduje się około 10% spożywanego sodu. 15% soli obecnej w naszej diecie pochodzi z dosalania potraw, a 75% – ze spożywania produktów przetworzonych. Dieta bezsolna opierać powinna się na produktach świeżych i maksymalnie nieprzetworzonych. W codziennym jadłospisie znaleźć powinny się między innymi:

– ryby – zwłaszcza tłuste morskie, jak śledź, makrela, łosoś, tuńczyk czy sardynki, które dostarczają kwasów tłuszczowych omega-3 niezbędnych dla układu krwionośnego,

– chude mięsa oraz samodzielnie przygotowywane z nich wędliny,

– świeże warzywa i owoce dostarczające witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów. Co więcej, wykazują one działanie moczopędne, co sprawia, że wydalanie sodu z organizmu przebiega znacznie sprawniej. Szczególną uwagę warto także zwrócić na produkty bogate w magnez, wapń oraz potas, które obniżają ciśnienie krwi. Zalicza się do nich między innymi banany, jabłka, brzoskwinie, brokuły, pietruszkę, pomidory oraz brukselkę,

– produkty pełnoziarniste – razowy makaron, kasze, brązowy ryż oraz płatki zbożowe,

– chudy nabiał – jogurty, kefiry, twarogi oraz maślanka,

– oleje roślinne,

– orzechy.

Więcej przydatnych informacji na temat diety niskosodowej orz wartościowe przepisy znajdziesz na stronie http://www.wyrzucsolniczke.pl/gotuj-bez-soli.

Źródła:

http://www.wyrzucsolniczke.pl/gotuj-bez-soli

http://www.wyrzucsolniczke.pl/dietetyk-radzi

https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/diety/dieta-niskosodowa-uchroni-przed-miazdzyca-i-nadcisnieniem-tetniczym-aa-iuTn-AouB-mkR3.html

http://bonavita.pl/dieta-niskosodowa-zasady-wskazania-produkty-zalecane-i-zakazane-w-diecie-bez-soli

PODZIEL SIĘ
MATERIAŁ PARTNERA
Artykuł opublikowany przez redakcję portalu dietto.pl w ramach współpracy partnerskiej z podmiotami zewnętrznymi.