slow food
źródło: shutterstock

Pośpiech – to codzienny towarzysz naszego życia. Z braku czasu często konsumujemy, co popadnie. Współczesny świat sprzyja niezdrowemu stylowi życia i odżywiania się. Prawie w każdej kuchni znajdują się zupy, sosy lub inne produkty w proszku, do szybkiego sporządzenia. Warto zmienić swoje przyzwyczajenia – zacząć jeść w spokoju, bez popędzania i wybierać produkty wartościowe, pomimo że przygotowanie ich zajmuje więcej czasu.

Zrezygnuj z produktów „naszpikowanych chemią” i przeciwstaw się niezdrowemu stylowi „fast food” – czyli życiu i jedzeniu w pośpiechu. Zacznij żyć „slow’ – czyli powoli, w zgodzie z naturą!

Co to jest Slow Food ?

Jest to organizacja i ruch społeczny, które skupiają osoby nie zgadzające się na szybkie tempo życia i ujednolicenie smaków. Ruch ten ma na celu ochronę tradycyjnej kuchni różnych regionów świata, a także upraw rolnych, nasion, zwierząt hodowlanych i metod prowadzenia gospodarstw.

Organizacja ta została założona w 1986 roku we Włoszech jako opór przeciwko rosnącej popularności fast foodów. Bardzo szybko rozprzestrzeniła się na 50 innych krajów i obecnie zrzesza kilkadziesiąt tysięcy osób.

Nazwa „Slow Food” pochodzi z języka angielskiego od słów „slow’ – powolny i „food” – jedzenie. Osoby żyjące w zgodzie ze „Slow Food” są przeciwne spożywaniu w biegu wysoko przetworzonej żywności. Są natomiast zwolennikami produkcji żywności przyjaznej środowisku i służącej zdrowiu człowieka. Najważniejszym hasłem, głoszonym przez sympatyków „Slow Food” jest: „Ochrona prawa do smaku!”.

Jakie są główne założenia „Slow Food’?

  • Ochrona tradycyjnych sposobów produkcji żywności
  • Kupowanie żywności lokalnej produkcji z użyciem tradycyjnych metod wytwarzania
  • Organizowanie banków nasion w celu zachowanie naturalnej różnorodności upraw i obchodów dni lokalnej kuchni
  • Edukacja konsumentów o skutkach spożywania fast foodów oraz lokalnych społeczności o ukrytym ryzyku farm przemysłowych i upraw monokulturowych
  • Lobbing na rzecz zmian w polityce rolnej, mających na celu wsparcie dla farm organicznych oraz przeciw żywności modyfikowanej genetycznie i przeciw używaniu pestycydów
  • Różnorodne programy polityczne wspierające rodzinne farmy

Program odbudowy bioróżnorodności – Arka Smaku

Organizacja „Slow Food” powołała ten program w celu ochrony zagrożonych zagładą gatunków roślin i zwierząt oraz gotowych produktów spożywczych (tak jak na Arce Noego).

Wśród chronionych polskich produktów znajdują się:

-żyjąca tylko w Małopolsce czerwona krowa
-oscypki produkowane przez baców
-miody pitne

W innych krajach opieką objęte są m.in.:

-wanilia (Madagaskar)
-olej arganowy (Maroko)
-ziemniaki andyjskie (Peru)
-kury znoszące wyłącznie niebieskie jaja (Chile)
-kawa huehuetenango (Gwatemala)
-śliwki slatko (Bośnia i Hercegowina)
-ser z mleka jaków (Tybet)
-czarna świnia gaskońska (Francja)
-czarna fasola tolosa (Hiszpania)
-ser cheddar z hrabstwa Somerset w Anglii

Jak zacząć żyć „slow’?

  • Zmiany w swoim stylu życia wprowadzaj powoli, bez pośpiechu. Rozpocznij od posiłków. Staraj się jadać wspólnie z całą rodziną przynajmniej jeden posiłek dziennie lub jeśli nie jest to możliwe chociaż w weekendy. Wspólny posiłek powinien przebiegać bez pośpiechu i poganiania.
  • Prowadź kuchnię prostą, opartą na produktach jak najmniej przetworzonych. Wyrzuć ze swojego domu budynie, galaretki, zupki instant, sosy w proszku, kostki rosołowe, sztuczne przyprawy, czy gotowe dania do podgrzewania w kuchence mikrofalowej.
  • Gotuj tak, jak robiły to nasze prababcie i jednocześnie przestrzegaj zasad zdrowego odżywiania się.
  • Stosuj naturalne mieszanki ziołowe, posiłki przygotowuj powoli i czytaj etykiety na produktach. Wybieraj taką żywność, która ma jak najmniej barwników, konserwantów, wzmacniaczy smaku.
  • Szanuj tradycję – podczas wyjazdów jedz przysmaki regionalne, np. miejscowe sery, miody, czy przetwory.
PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.