dieta w ciąży
źródło: shutterstock

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące diety kobiet ciężarnych…

1. Czy istnieją produkty, których nie należy jeść będąc w ciąży?

Istnieją pewne produkty, które są przeciwwskazane w diecie przyszłej mamy. Są to m.in.:

  •  niektóre gatunki ryb: okonie, szczupaki, sandacze, miętusy, węgorze, a także ryby surowe i zimnowędzone – mogą one zawierać metale ciężkie i inne szkodliwe pierwiastki pochodzące z zanieczyszczonego środowiska. Poza tym mogą być źródłemListerii – groźnej bakterii, niebezpiecznej dla płodu.
  • niepasteryzowane mleko, miękkie i półmiekkie sery pleśniowe (camambert, gorgonzola, brie) – również mogą wywołać listeriozę (kobiety w ciąży są ok. 20 razy bardziej podatne na zakażenie tą chorobą niż pozostali dorośli)
  • surowe i półsurowe mięso – może być przyzczyną zakażeniaa toksoplazmozą matki lub dziecka
  • surowe jaja i potrawy z ich dodatkiem (tatar, tiramisu, kremy) – mogą być zakażone Salmonellą

2. Czy będąc w ciąży lepiej unikać jedzenia wszystkich ryb?

Absolutnie nie! Ryby są bardzo zdrowe. Zawierają jod, witaminy i cenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju mózgu i centralnego układu nerwowego dziecka. Będąc w ciąży można spokojnie jeść ryby, pochodzące z otwartych mórz, oceanów, np. dorsza, makrelę, łososia, sielawę, śledzie, a także ryby hodowlane. Muszą to jednak być ryby świeże i pochodzące ze znanych źródeł.

3. U niektórych kobiet w trakcie ciąży może występować podwyższone ciśnienie tętnicze krwi. Czy  odpowiednia dieta pomogłaby zwalczyć ten problem?

Podwyższone ćiśnienie tętnicze krwi i stan przedrzucawkowy występują u 6 – 8 % ciężarnych w Stanach Zjednoczonych. Utrzymanie prawidłowej masy ciała przed zajściem w ciążę pomaga zmniejszyć ryzyko rozwoju tych schorzeń. Badania sugerują, że dieta bogata w owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste i produkty mleczne może również chronić przed rozwojem nadciśnienia tętniczego. W leczeniu nadciśnienia pomocna będzie dieta niskosodowa (z małą zawartością soli kuchennej). Istnieje jednak silne powiązanie genetyczne związane z wysokim ciśnieniem krwi, więc u niektórych kobiet w ciąży, pomimo najszczerszych chęci i stosowania odpowiedniej diety schorzenie to może się pojawić.

4. Czy będąc w ciąży można pić kawę?

W okresie ciąży, kobiety powinny ograniczać spożywanie produktów bogatych w kofeinę, ponieważ może mieć ona negatywny wpływ na płód. Nie oznacza to jednak, że trzeba z kawy całkowicie rezygnować. Dopuszczalny dzienny limit kofeiny dla kobiety ciężarnej wynosi 200 mg. Jest to odpowiednik dwóch średnich kubków kawy rozpuszczalnej. Taką zawartość kofeiny zawierają również: ok. 4 filiżanki herbaty, 5 puszek coli oraz niecałe 3 napoje energetyczne.

5. Czy kobiety w ciąży powinny brać jakieś suplementy diety?

Przyszłe mamy mają większe zapotrzebownaie na witaminy i składniki odżywcze. Jeżeli kobieta nie przestrzega żadnej restrykcyjnej diety, spożywa codziennie 5 urozmaiconych posiłków, je dużo warzyw i owoców, a oprócz tego chude mięso, ryby, nabiał i kasze – nie musi w trakcie ciąży brać preparatów witaminowo-mineralnych, ponieważ wszytskie cenne składniki przekazuje dziecku w tym, co je.  Jeżeli jednak dieta nie pokrywa w pełni zwiększonego zapotrzebowania, najprawdopodobniej ciężarna będzie musiała przyjmować specjalne suplementy w postaci tabletek. Należy jednak pamiętać, że są one jedynie dodatkiem do diety.

6. Czy będąc w ciąży lepiej jeść margarynę czy masło?

Kobiety w ciąży powinny jeść wyłącznie tłuszcze naturalne (tj. masło). Margaryny w żadnej formie nie powinny być przez nie spożywane, ponieważ stanowią źródło niezdrowych kwasów tłuszczowych typutrans. Izomery trans przechodzą przez łożysko, odkładają się w pępowinie i mogą stanowić zagrożenie dla nienarodzonego jeszcze dziecka.

7. Czy będąc w ciąży można sobie czasami pozwolić na lampkę wina?

Alkohol (pod każdą postacią) jest stanowczo zabroniony w trakcie ciąży! Nawet najmniejsza jego ilość może negatywnie wpływać na dziecko. Sporadyczne picie wina (lub innego typu alkoholu) jest sporym zagrożeniem dla płodu. Może doprowadzić do tzw. Zespołu FAS lub nawet do poronienia, dlatego będąc w ciąży nie należy narażać zdrowia i życia maluszka dla chwili przyjemności.

PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.