jak przyśpieszyć metabolizm
shutterstock

Każda dieta, którą zamierzamy wprowadzić w życie powinna być zróżnicowana i zbilansowana, a w pamięci zawsze musimy mieć to, że utrzymanie pożądanych efektów przyniesie nam tylko zmiana stylu życia na stałe. Jednak, jak zrzucić zbędne kilogramy i czuć się lekko? Dzisiaj podpowiemy, jak przyspieszenie metabolizmu wpływa na odchudzanie.

Pod nazwą przemiana materii (metabolizm) kryją się tak naprawdę wszystkie przemiany, jakie komórkom naszego ciała rosnąć, zmieniać się, poruszać i dzielić. Praca samego przewodu pokarmowego zależy głównie od naszej diety, bo to ona wpływa na szybkość przechodzenia pokarmu przez kolejne części  jelit, to ona warunkuje także maksymalne wchłanianie składników odżywczych.

Zwiększamy ilość błonnika w diecie

Błonnik jest składnikiem, który nie tylko wspomaga pracę jelit, ale także ogranicza wchłanianie tłuszczu i wiąże wodę, zapobiegając gromadzeniu się jej w organizmie, pęcznieje w żołądku, dając nam szybciej uczucie sytości. Jest on nieodłącznym elementem każdego odchudzania osoby zdrowej. Mówi się, że przy odchudzaniu powinniśmy spożywać 30 g tego składnika, jednak zawsze jest to bardzo indywidualne i należy skonsultować się z dietetykiem.

Błonnik znajduje się w dużych ilościach w pełnoziarnistych produktach zbożowych (gruboziarniste kasze, brązowy ryż, pieczywo żytnie, razowe), otrębach (najwięcej w pszennych), w skórce owoców i warzyw, a także w orzechach i roślinach strączkowych.

Pamiętamy o produktach mlecznych

Jogurty, kefiry, maślanki to naturalne probiotyki. Te przetwory mleczne zawierają żywe bakterie, które docierają do naszych jelit, a tam po cichu przyspieszają nasz metabolizm: chronią przed bakteriami chorobotwórczymi, wspomagając odporność, a także pomagają usunąć niestrawione resztki pokarmu, przez co detoksykują organizm.

Spożywajmy te produkty w przynajmniej dwóch porcjach dziennie, np.: jogurt z płatkami owsianymi i owocami na śniadanie oraz kefir do warzywno-jajecznej sałatki popołudniu. Istnieje wiele badań, które potwierdzają skuteczność fermentowanych napojów mlecznych we wspomaganiu procesu odchudzania, więc może warto zastąpić drogie suplementy, tanimi produktami mlecznymi dostępnymi w każdym sklepie?

Drogocenne witaminy i minerały

Mikroskładniki diety spełniają jedną bardzo szeroką funkcje: regulują sprawność procesów życiowych. To dzięki nim nasze serce cały czas pracuje, kości są silne i zdrowe, a skóra, włosy i paznokcie wyglądają pięknie. Najlepszym źródłem witamin i minerałów w naszej diecie są warzywa i owoce, które przy okazji zawierają całe mnóstwo antyoksydantów i błonnika przez co wspierają prawidłową przemianę materii i odpowiednie wchłanianie.

Wykluczamy słodycze i produkty wysokokaloryczne

Słodycze, których pełno jest na sklepowych pułkach, dostarczają nam najczęściej pustych kalorii, całego mnóstwa sztucznych dodatków do żywności i złej jakości tłuszczów, dlatego przy diecie należy je całkowicie wykluczyć z jadłospisu. Słodycze zapychają nasz przewód pokarmowy, tłuszcze nasycone mogą odkładać się w uszkodzonych naczyniach a polewy czekoladowe, pochodzące z batoników, wafelków i innych deserów najczęściej w składzie mają niewielkie ilości naturalnego kakao, które jest źródłem cennych antyoksydantów, zapobiegających chorobom i dbającym o piękną wygląd skóry.

Wykluczeniu podlega także biały cukier, ten dodany np. do herbaty i ten ukryty w dużych ilościach np. w musli typu „fitness”. Pamiętajmy, że słodycze są główną przyczyną podwyższenia poziomu trójglicerydów we krwi, czyli podstawowego składnika tkanki tłuszczowej. Podobnie sprawa ma się w przypadku wysokokalorycznych potrwa. W czasie diety zakazane jest spożywanie popularnych fast foodów – dostarczają one nie tylko niezdrowych tłuszczów, ale także konserwantów, barwników i i innych dodatków do żywności, które często utrudniają trawienie i wchłanianie z jelit.

Wprowadzamy regularną aktywność fizyczną

Dieta nie istnieje bez aktywności fizycznej i odwrotnie – aktywność fizyczna nie ma sensu bez zdrowej diety. W czasie odchudzania należy dbać o ujemny bilans energetyczny, to znaczy dostarczać mniej energii niż wydatkować. Ten efekt nie będzie możliwy bez regularnych ćwiczeń. To może być pływanie na basenie, jazda na rowerze, treningi na siłowni albo w domu.

Ważne, żeby ćwiczenia trwały nie krócej niż 30 minut dziennie i nie kończyły się nagrodą w postaci wysokokalorycznych przekąsek, ale raczej lekkim posiłkiem białkowowęglowodanowym, np. pieczywo pełnoziarniste z chudym serem i wiosennymi warzywami, pieczona, chuda ryba z jarzynami albo granola z jogurtem naturalnym.  Dobrym rozwiązaniem będzie także poranny rozruch – dosłownie kilka minut rozciągania czy truchtania pozwoli na przyspieszenie metabolizmu – jego przebudzenie – i lepsze trawienie już przez cały dzień.

Pamiętamy o płynach

Woda mineralna to z pewnością najprostszy sposób na podkręcenie metabolizmu. Wypijana regularnie, co kilkanaście minut nie tylko „wyczyści” przewód pokarmowy ze zbędnie zalegających w nim substancji, ale może także dobrze oszukiwać ośrodek głodu i sytości w mózgu. Aby jeszcze skuteczniej przyspieszać metabolizm warto codziennie rano, przed śniadaniem wypijać szklankę wody z sokiem z cytryny.

W ciągu dnia można sięgać po zdrowe koktajle i soki, które dostarczą nam tylko naturalnych cukrów, jednak warto tutaj pamiętać, że koktajl to już posiłek. Inne napoje, które możemy spożywać między posiłkami to na przykład herbaty – czerwona (najlepiej pić ją pół godziny po posiłku, ponieważ wypijana na czczo może wypłukiwać z organizmu magnez), zielona czy ziołowa.

Nasz organizm w większości składa się z wody i to tego składnika potrzebuje najbardziej, aby móc funkcjonować. Woda reguluje niemal wszystkie procesy życiowe i jest szczególnie ważna przy diecie bogatej w błonnik pokarmowy. Każdego dnia powinniśmy wypijać od 1.5 do 3 litrów płynów.

Jak przyśpieszyć metabolizm – podsumowanie

Przyspieszenie metabolizmu to nie tylko metoda na odchudzanie, ale także sposób na dobrze przeżyty dzień. To od nas zależy, co i kiedy zjemy, ale nasz organizm niekoniecznie musi się z tym zgadzać, dlatego wstając codziennie rano z łóżka pomyślmy, jak wiele dzisiaj możemy zrobić dla własnego zdrowia. Prawidłowy metabolizm to lepsze trawienie i wchłanianie składników odżywczych, a dobrze odżywiony organizm z pewnością będzie skłonny, aby się nam odwdzięczyć.

PODZIEL SIĘ
Agnieszka Maciuła
Dietetyk kształcący się nadal na dziennych studiach magisterskich. Mimo dalszej nauki zdobyła już praktykę zawodową w wielu szpitalach i poradniach dietetycznych w Rzeszowie. Uczestniczyła w akcjach organizowanych przez Banki Żywości oraz Koło Naukowe Dietetyków UR, a przez trzy lata studiów uczestniczyła w wielu kursach dotyczących m.in. żywienia w anoreksji, chorobach cywilizacyjnych i celiakii. Prywatnie jest miłośniczką dziennikarstwa i troskliwą opiekunką zwierząt.