grill
źródło: shutterstock

Im cieplej jest na zewnątrz, tym chętniej korzystamy z uroków spotkań towarzyskich na świeżym powietrzu. Nieodłącznym elementem takiej formy spędzania czasu jest grillowanie. Grillowanie jest rodzajem obróbki termicznej produktów żywnościowych, który nadaje potrawom charakterystyczny dymny aromat. Grillowanie najczęściej kojarzy nam się z podpiekaniem na płonących węglach kiełbasek i szaszłyków. Niestety spożywanie tego typu produktów nie jest dobre dla naszego zdrowia. Podpiekanie mięs w ogniu powoduje, że powstaje w nich wiele toksycznych substancji, które negatywnie wpływają na stan naszego zdrowia, są ciężkostrawne i nadmiernie obciążają nasz układ pokarmowy.

Jaki grill wybrać?

Grill elektryczny

grill elektryczny

Najbardziej wskazanym rodzajem grilla, jest grill elektryczny. Nie wydziela on żadnych oparów ani dymu. Można na nim upiec każdy rodzaj mięsa i warzyw. Jednak kupno takiego grilla jest dość kosztowne.

Grill węglowy

grill węglowy

Najbardziej popularnym i najtańszym rodzajem grilla jest grill węglowy, chociaż jest on najtrudniejszy w obsłudze. Używanie grilla węglowego wymaga od nas przestrzegania kilku podstawowych zasad, aby potrawy na nim przygotowywane były zdrowe. Przede wszystkim należy wybrać produkt wykonany z dobrej jakości materiałów, które łatwo będzie utrzymać w czystości. Używajmy również dobrej jakości węgla i unikajmy chemicznych rozpałek do grilla, których składniki mogą dostać się do spożywanych przez nas produktów. Podczas grillowania pamiętaj, aby produkty spożywcze nie piekły się bezpośrednio w płomieniu a jedynie podgrzewały od żarzących się węgli.

Grill gazowy

grill gazowy

Jeśli często grillujemy, dobrym rozwiązaniem może okazać się kupno grilla gazowego. Podczas grillowania na grillu gazowym nie wydziela się nieprzyjemny i duszący dym. W łatwy sposób możemy kontrolować temperaturę, w której pieczemy mięso. Grill gazowy jest też łatwy do czyszczenia, ponieważ podczas grillowania nie wytwarza się popiół a na ruszcie nie pojawia się sadza. Jednak przed kupnem grilla gazowego należy sprawdzić, czy posiada on certyfikat bezpieczeństwa.

Jak prawidłowo używać grilla?

Przygotowując grill zwracaj uwagę aby węgiel rozpalany był w sposób naturalny a nie przy użyciu sztucznych rozpałek. Nigdy nie używają benzyny lub innych rozpuszczalników, których opary i produkty spalania mogą być toksyczne. Najlepiej rozpalać grill czystą kartką a nie kolorowymi gazetami. Po skończonym grillowaniu dokładnie umyj ruszt, a żarzący się węgiel ugaś piaskiem.

Temperatura pieczenia

Niezależnie od tego czy grillujemy mięso, czy warzywa, ważne jest, aby temperatura na grillu nie była zbyt wysoka. Jeśli chcemy aby to, co jemy było zdrowe należy unikać grillowania bezpośrednio w płomieniu. Jedzenie na grillu należy wolno podgrzewać tak, aby nadać mu ten charakterystyczny dymny aromat i jednocześnie go nie przypalić. Grillując produkty spożywcze w bardzo wysokiej temperaturze i poddając je działaniu płomienia możemy doprowadzić do wytworzenia się substancji rakotwórczych, które spożywane regularnie mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia np. raka żołądka.

Czy warto używać tacek aluminiowych?

Jedną z najważniejszych zasad zdrowego grillowania jest używanie tacek i folii aluminiowej. Dzięki tackom potrawy nie przywierają do rusztu. Ponadto wytapiający się z mięsa tłuszcz nie kapie do paleniska, dzięki czemu nie wytwarzają się toksyczne substancje, które wraz z dymem dostają się do naszego jedzenia. Natomiast zawijanie potraw w folię aluminiową dodatkowo przyspiesza proces grillowania i chroni zawinięte produkty przed zanieczyszczeniami. Pamiętajmy, że tacki są jednorazowe, więc nie należy ich ponownie wykorzystywać.

Jakie mięso wybrać na grilla?

Najsilniej kojarzące się z grillowaniem mięsa takie jak kiełbasa i karkówka nie są najlepszym wyborem dla osób, które chcą się zdrowo odżywiać. Jedna średniej wielkości kiełbasa z grilla ma ok. 200kcal a plaster karkówki około 250kcal. Ponadto są to produkty o wysokiej zawartości tłuszczu nasyconego. Znacznie lepszym wyborem jest mięso drobiowe lub ryby. Są to produkty, które łatwo przygotować i grillować, ale posiadają znacznie mniejszą zawartość tłuszczu, a ryby są dodatkowo cennym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Jeśli ktoś nie jest fanem filetu z kurczaka można przygotować grillowane burgery z mięsa z indyka lub chudej wołowiny.

Grilluj warzywa i owoce

Przygotowując produkty do grillowania nie zapominajmy o warzywach i owocach. Do grillowania doskonale nadaje się cukinia, bakłażan, cebula, papryka, szparagi, cebula, dynia, kukurydza w kolbach lub pieczarki. Z owoców świetnie sprawdzających się podczas grillowania należy wymienić ananasa, gruszkę, brzoskwinie i banany.

Przyprawiaj na zdrowie

Dodawanie do potraw grillowanych ziół i przypraw nie tylko poprawia ich walory smakowe, ale również usprawnia procesy trawienia i wpływa korzystnie na stan naszego zdrowia. Warto korzystać z takich przypraw jak tymianek, rozmaryn, papryka, kmin rzymski, gorczyca, kolendra, oregano czy czosnek. Unikać należy jednak gotowych mieszanek przypraw, które w swoim składzie mogą zawierać wzmacniacze smaku takie jak glutaminian oraz znaczne ilości soli.

Smak mięsa możemy poprawić lub wzmocnić stosując różnego rodzaju marynaty na bazie oliwy, jogurtu, octu winnego oraz ziół. Stosowanie do mięs marynaty piwnej zmniejsza ilość niebezpiecznych substancji rakotwórczych w grillowanym produkcie. Wykorzystując marynaty należy pamiętać, że mięso powinniśmy zamarynować kilka godzin przed planowanym grillowaniem.

Pamiętaj o dodatkach

Podczas grillowych uczt, równie ważne jak potrawy przygotowywane na grillu są różnego rodzaju dodatki w postaci sałatek i surówek. Warto również, aby na stole znalazły się sosy na bazie jogurtu lub przecieru pomidorowego, które zwiększają różnorodność smaków i składników odżywczych.

PODZIEL SIĘ
Patrycja Paradowska
Dietetyk kliniczny, specjalistka ds. żywienia ludzi zdrowych i chorych oraz dietoprofilaktyki. Absolwentka Wydziału Lekarskiego na kierunku Dietetyka Kliniczna Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Autorka i współautorka publikacji naukowych z zakresu nutrigenomiki. Studentka studiów podyplomowych na kierunku Analityka Medyczna.