dziecko i jedzenie
źródło: shutterstock

Dzieci w wieku 1-3 lat intensywnie rosną i się rozwijają. Zwiększa się ich aktywność ruchowa, doskonalona jest umiejętność mowy, samodzielnego jedzenia, a także zdolność komunikowania się z otoczeniem. Dlatego bardzo ważne jest, aby dostarczyć im wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Oto podstawowe zasady, którymi musisz się kierować w żywieniu swojego dziecka:

1. Urozmaicaj posiłki – w ten sposób dostarczysz dziecku wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

2. Dzieci w tym wieku mają zdolność zapamiętywania smaku i zapachu. Rozpoczyna się u nich kształtowanie preferencji smakowych.

  • dlatego przyzwyczajaj swoje dziecko do nowych produktów;
  • nowe produkty podawaj w małej ilości i wraz z produktami, które dziecko już zna i lubi;
  • nie zmuszaj dziecka do jedzenia pomimo niechęci;
  • do trzeciego roku życia nie podawaj dziecku produktów ciężko strawnych (takich jak kotlety w panierce, frytki, placki ziemniaczane, racuchy, kalafior, brukselka, czy dużych ilości kapusty),możesz jedynie serwować zielony groszek lub fasolkę szparagową.
  • nie podawaj swojemu dziecku ciast kremowych i wypieków o dużej ilości tłuszczu (np. ciasta francuskiego);
  • nie zachęcaj dziecka do jedzenia produktów wysoko przetworzonych, tj. chrupki, chipsy, dań typu „fast food”;
  • nie podawaj dziecku napojów gazowanych, albo sztucznie barwionych, lepszym wyborem będą soczki owocowe i warzywne;
PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.