jak odżywiać się w delegacji
źródło: shutterstock

Regularne wyjazdy i spotkania służbowe u wielu osób skutkują przybraniem na masie ciała. Godziny spędzone za kierownicą samochodu sprawiają, że ludzie często zapominają o tym co i jak dużo powinni zjeść. Dodatkowo, dostępność restauracji typu fast-food powoduje, że sposób żywienia osób często wyjeżdżających w delegacje jest nierzadko daleki od zalecanego. Poniższe wskazówki pokazują w jaki sposób utrzymać prawidłową masę ciała i zachować zdrowie będąc „w trasie”.

Nie zapominaj o śniadaniu!

Nie bez powodu śniadanie zostało uznane za najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Badania pokazują, że osoby nie spożywające śniadań mają zwiększone ryzyko nadwagi i otyłości. Dzieje się tak między innymi dlatego, że każdy z nas potrzebuję dużej dawki energii z samego rana, a jej nie dostarczenie powoduje napady obżarstwa w godzinach popołudniowych.

Będąc w delegacji warto skorzystać z noclegu ze śniadaniem. Hotele oferują je najczęściej w formie szwedzkiego bufetu – zatem sam zadecydujesz co zjesz. Zaleca się aby śniadanie było obfite, a w jego skład  wchodziły pełnoziarniste produkty zbożowe (pieczywo, otręby), warzywa i/lub owoce oraz produkty mleczne.

Wybieraj sprawdzone restauracje

Planując podróż sprawdź miejsca, w których można zdrowo zjeść. W każdym większym mieście z łatwością znajdziesz bary mleczne, oferujące domowe posiłki. Unikaj sytuacji, w której głód zmusi Cię do spożywania niezdrowej żywności typy fast-food. Oprócz wpływu na Twoją masę ciała, regularne odżywianie się w takich miejscach może spowodować rozwój wielu chorób, między innymi cukrzycy typu II oraz miażdżycy wraz z jej powikłaniami. Spożywając posiłki poza domem wybieraj zupy, surówki, ryby oraz chude mięsa bez panierki. Jako produkt węglowodanowy (zamiast porcji frytek) wybieraj pełnoziarniste makarony, ryż brązowy, kaszę lub poproś o zamianę na dodatkową porcję surówki. Zwróć uwagę w jaki sposób przygotowane są dane posiłki. Wybierając sałatki sprawdź czy nie ma w nich dodatku tłustych, kremowych sosów – są one prawdziwą bombą kaloryczną.

Zabierz ze sobą przekąski

Aby utrzymać prawidłową masę ciała pamiętaj, aby wyjeżdżając w trasę zabrać ze sobą zdrowe przekąski lub gotowe posiłki. Zrezygnuj ze słodyczy, chipsów, paluszków i słodkich napojów, na rzecz owoców, orzechów, jogurtów oraz wody mineralnej. Mogą one okazać się przydatne kiedy zgłodniejesz, a oprócz stacji benzynowych oraz barów szybkiej obsługi nie znajdziesz miejsca, w którym będziesz mógł spożyć posiłek.

Kontroluj posiłki na spotkaniach biznesowych

Największym problemem żywieniowym osób wyjeżdżających w delegacje wydają się być spotkania i kolacje biznesowe. Dostępność wielu posiłków (często darmowych) sprawia, że zamiast spożywać pokarmy tylko dla zaspokojenia głodu, często sięgamy po nadmiar jedzenia. Przed spotkaniem biznesowym w restauracji warto pomyśleć o tym, co chcielibyśmy zjeść. Ułożone menu w głowie pozwoli nam uniknąć sytuacji, w której będziemy „jeść oczami”. Zamiast wybierać krwisty befsztyk warto zamówić przykładowo rybę, której do tej pory nie jedliśmy oraz dużą porcję sałatki, która sprawi, że szybko zaspokoimy głód. Zdecydowanie powinniśmy zrezygnować ze wszystkich dań z panierką, tłustych sosów oraz frytek. Do picia najlepiej wybrać wodę z cytryną lub świeżo wyciskany sok. Na deser możemy wybrać sałatkę owocową lub małą porcję lodów bez bitej śmietany czy słodkich sosów.

Nie zapomnij o aktywności fizycznej

Będąc na wyjeździe służbowym nie można zapominać o codziennej aktywności fizycznej. Z jednej strony pozwoli Ci ona na utrzymanie prawidłowej masy ciała, z drugiej zaś zniweluje stres związany z pracą. Może być to na przykład szybki spacer, bieganie, pływanie czy siłownia. Po całym dniu pracy wieczorna aktywność fizyczna pomoże Ci się zrelaksować oraz zniweluje bezsenność. Wpisz wysiłek fizyczny w plan każdego dnia na wyjeździe.

Wysypiaj się

Badania pokazują, że u osób, które zbyt krótko śpią, zmniejsza się stężenie leptyny – hormonu odpowiedzialnego za uczucie sytości oraz wzrasta stężenie greliny, która nasila uczucie głodu. Zamiast więc siedzieć do późnych godzin nocnych w hotelowym pokoju, zainwestuj w sen. Oprócz wpływu na uczucie sytości, da Ci on również pokłady energii na następny dzień.

Warto zapamiętać!

Jeśli często wyjeżdżasz w delegacje, warto abyś pomyślał o zasadach zdrowego żywienia.  Pomogą Ci one utrzymać prawidłową masę ciała i zdrowie, dadzą pokłady nowej energii i poprawią Twoje samopoczucie.

PODZIEL SIĘ
Anna Urbanik
Dietetyk kliniczny i sportowy. Absolwentka Dietetyki na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym oraz Pedagogiki na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Edukatorka żywieniowa współpracująca między innymi z Polskim Towarzystwem Opieki nad Chorym ze Stomią oraz ze Studenckim Internistycznym Kołem Naukowym w Międzylesiu. Członek zarządu ds. profilaktyki zdrowotnej Stowarzyszenia "Możesz więcej". Wolontariuszka i koordynatorka projektów żywieniowych przeprowadzanych przez Bank Żywności w Warszawie. Praktykę zawodową zdobywała w poradniach i szpitalach w Warszawie oraz w Działdowie. Dietetyk w poradni dietetycznej Dietomedica.