dziecko je
źródło: shutterstock

„Za mamusię, za tatusia…” – wszelkimi sposobami próbujesz wcisnąć dziecku łyżeczkę z zupką do buzi, a ono nie ma ochoty na jedzenie. Nakarmienie niejadka to prawdziwa sztuka. Zobacz więc, co możesz zrobić, aby zachęcić malca do jedzenia…

1. Karm dziecko tylko wtedy, kiedy jest głodne – nie proponuj posiłków zbyt często i pozwól mu zgłodnieć. Poczekaj, aż samo zakomunikuje Ci, że chce jeść.

2. Gdy już zaobserwujesz, w których godzinach Twój maluch zazwyczaj robi się głodny, wprowadź stałe godziny posiłków – pozwoli to ukształtować dobre nawyki żywieniowe, a poza tym dzieci lubią regularny tryb życia.

3. Ogranicz podjadanie między posiłkami – nie dawaj dziecku byle czego, aby tylko zjadło. Flipsy, herbatniki, biszkopty i inne łakocie dają uczucie sytości i zmniejszają apetyt.

4. Dbaj o to, aby dania były kolorowe i apetyczne, bo wówczas łatwiej przyciągną uwagę dziecka –   kanapki możesz ozdobić sałatą, plasterkami ogórka, pomidora, rzodkiewkami, szczypiorkiem, czy papryką. Dania ze słoiczków dla mniejszego dziecka również możesz ładnie przyozdobić, np. natką pietruszki, koperkiem. Owoce i warzywa są kolorowe i zarazem bardzo zdrowe. Zawierają cenne witaminy i składniki mineralne, dlatego zaleca się spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie.
Im więcej kolorów na talerzu, tym lepiej, ponieważ dziecko pozna różne smaki.

koo

5. Starszemu dziecku pozwól wybierać to, na co ma ochotę – zanim przystąpisz do robienia posiłku, daj mu parę opcji do wyboru. Może któraś mu się spodoba.

6. Picie podawaj po posiłku, a nie przed lub w jego trakcie – jeżeli brzuszek malca wypełni się płynem, to nie będzie już w nim miejsca na obiad, czy kolację.

7. Nie wpadaj w panikę lub złość, gdy Twoja pociecha nie chce zjeść tego, co przygotowałaś–  opanuj nerwy i zadbaj o miłą amosferę podczas posiłków.

8. Nie przekarmiaj dziecka – to najczęstrzy błąd popełniany przez rodziców, który prowadzi do zaniku naturalnego uczucia głodu!

9. Nie nakładaj dziecku takiej samej porcji jak sobie – ma ono bowiem znacznie mniejszy żołądek. Dziecięca porcja powinna być przynajmniej o połowę mniejsza niż porcja dorosłych.

10. Nie zmuszaj dziecka do jedzenia – prawie zawsze daje to odwrotny efekt. Na starsze dzieci, Twoje słowo „zjedz!” działa jak płachta na byka – im bardziej będziesz nalegać, tym bardziej dziecko będzie stawiać na swoim.

11. Jedzcie posiłki przy stole, najlepiej całą rodziną – wspólne posiłki wzmagają apetyt i wzmacniają więzi rodzinne.

12. Starszemu dziecku pozwól samodzielnie jeść, nawet jeśli większość posiłku trafi na stół, czy podłogę.

13. Nie narzucaj kolejności dań – pozwól jeść malcowi w takiej kolejnośći, w jakiej chce, np. najpierw mięsko i ziemniaczki, a dopiero potem zupkę.

14. Nie przejmuj się za bardzo! Nie ma jeszcze dziecka, które by się samo zagłodziło! Dzieci mają wrodzony instynkt pokarmowy, który sprawia, że chcą jeść dokładnie tyle, ile potrzebują. Maluchy podobnie jak dorośli mają różne tempa przemiany materii – jedne jedzą więcej, inne mniej.

PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.