Kaloryczne pułapki – uważaj na nie!

O tym, że karkówka i chipsy są tłuste i kaloryczne wiedzą nawet dzieci. Jednak istnieje wiele produktów spożywczych, które pomimo swojej wysokiej kaloryczności wyglądają niewinnie. Sprawdź czego nie jeść, aby nie przytyć…

Kiedy jesz golonkę to masz świadomość, że pochłaniasz mnóstwo kalorii i tłuszczu. Jednak kiedy przegryzasz np. paluszki, nie odczuwasz wyrzutów sumienia pomimo tego, że są kaloryczne (10 paluszków to aż 42 kcal).

Tak samo niewinna jest kawa z cukrem. Mała czarna kalorii prawie nie zawiera, ale jeżeli ją posłodzisz np. 2 łyżeczkami cukru, wówczas staje się kaloryczna (40 kcal). Jeżeli w ciągu dnia wypijesz trzy takie kawy, to dostarczysz dodatkowo 120 niepotrzebnych kalorii.

Czy wiesz że?

120 dodatkowych kcal codziennie = 6 kg więcej na wadze w skali roku

Do kawy oprócz cukru często dodaje się różne zabielacze. Jeżeli jest to mleko do 2 % tłuszczu – to bardzo dobrze. Gorzej, jeśli do kawy dodajesz mleko skondensowane lub śmietankę w proszku (mają mnóstwo kalorii i tłuszczu).

Kaloryczymi pułapkami są zazwyczaj wszystkie produkty suche, np. 100 g kiełbasy suchej zawiera o ok.150 kcal więcej niż 100 g kiełbasy zwykłej. Podobnie jest w przypadku suszonych owoców: 100 g świeżego jabłka dostarcza 46 kcal, a 100 g suszonego – aż 238 kcal, 100 g świeżych winogron to 67 kcal, a 100 g rodzynek – 280 kcal.

Oto kaloryczne pułapki, na które musisz uważać (kcal na 100 g produktu):

  • bułka tarta – 347  (1 łyżka – 53)
  • pestki dyni – 556 (1 łyżka – 56)
  • pestki słonecznika – 561 (1 łyżka – 56)
  • fasola – 288
  • groch – 293
  • soczewica – 327
  • soja – 382
  • kiełbasa sucha – 320
  • kiełbasa zwyczajna – 200
  • mak – 478
  • masło „Ekstra” – 735
  • masło śmietankowe – 659
  • mleko w proszku – 480
  • śmietanka w proszku – 550
  • mleko skondensowane słodzone – 326 (porcja dodawana jednorazowo do kawy – 80)
  • oleje – 884 (1 łyżka – 163)
  • parmezan – 452 (1 łyżeczka tartego parmezanu – ok. 70)
  • parówki wieprzowe – 340 (1 parówka – 170)
  • rokpol – 363
  • salami – nawet 600
  • paluszki solone – 420
  • precelki – 395 (1 garść – ok. 60)
  • żelki miśki – 343 (1 garść – ok. 170)
  • sezamki – 512 (1 sezamek – 46)
  • ciastka zbożowe – 460 (1 ciastko – 51)
  • herbatniki – 428 (1 herbatnik – ok. 20)
  • sucharki „Bieszczackie”) – 390 (1 sucharek – 59)
  • krakersy – 492 (1 krakers – 25)
  • biszkopty – 365 (1 biszkopcik – 11)
  • bezy – 387 (1 beza – ok. 40)
PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.