Odchudzanie po świętach
źródło: shutterstock

Okres świąt jest niejednokrotnie zmorą osób dbających o szczupłą sylwetkę. Różnorodność i duże ilości smacznych potraw sprawiają, że wielu z nas spożywa nadmierną ilość kalorii, która może odkładać się w tkankę tłuszczową.

Po okresie rodzinnych uroczystości spędzanych przy stole warto wrócić do zdrowych nawyków żywieniowych, zwracając szczególną uwagę na regularność posiłków oraz ich odpowiednie zbilansowanie. W jaki sposób pozbyć się nadmiernych kilogramów zgromadzonych podczas świąt? To bardzo proste!

1. Wróć do regularności

Po okresie świątecznego szaleństwa żywieniowego zadbaj o to, aby jak najszybciej wrócić do regularności posiłków. Spożywaj 4-5 posiłków w ciągu dnia, o tych samych porach. Nie rezygnuj ze śniadań, gdyż ich dostarczenie w dużym stopniu wpływa na naszą masę ciała. Pierwszy posiłek zjadaj najpóźniej 30 minut po przebudzeniu, ostatni zaś 2-3 godziny przed snem.

2. Zrezygnuj z cukru

Na świątecznych stołach przeważają potrawy z bardzo dużą zawartością cukru. W związku z tym po okresie świątecznym zrezygnuj z jego dodatku do posiłków. Zamiast białego cukru używaj naturalnych słodzików – stewii czy lukrecji. Unikaj ciast, batoników i czekolady, a w razie ochoty na słodkości przygotuj desery własnej roboty, przykładowo galaretki z owocami, budynie z chudego mleka czy lody.

3. Do diety włącz dodatkową porcję warzyw

Podstawę diety po świętach powinny zdecydowanie stanowić warzywa. Są one niskokaloryczne oraz wpływają na alkalizację organizmu (podczas świąt na naszych stołach królują mięsa oraz słodkości, które powodują zakwaszenie). Pamiętaj, że najlepiej spożywać je w formie surowej, bez dodatku tłustych sosów na bazie śmietany oraz majonezu. Warzywa powinny być dodatkiem do każdego dania w ciągu doby oraz stanowić przynajmniej jeden samodzielny posiłek.

4. Zamrażaj jedzenie

Bardzo istotne jest to, aby zamrażać potrawy, które nie zostały zjedzone w okresie świątecznym. Pamiętaj, że zazwyczaj są to dania bardzo kaloryczne, dlatego też powinniśmy po nie sięgać w długich odstępach czasu. Unikaj sytuacji, w której świąteczne potrawy będą podstawą Twojej diety przez kilka dni po zakończeniu świąt.

5. Pij duże ilości wody

Zadbaj o to, aby dostarczyć do organizmu duże ilości wody. Wpłynie ona na przyspieszenie metabolizmu, pomoże w jego odtruwaniu z toksyn oraz zmniejszy uczucie głodu. W ciągu dnia wypijaj ok. 2 litrów wody. Unikaj soków i napojów owocowych oraz mocnej kawy i herbaty.

6. Zadbaj o dodatkową aktywność fizyczną

Pamiętaj o tym, że aktywność fizyczna (oprócz prawidłowo zbilansowanej diety) jest kluczem do sukcesu. Zadbaj o wysiłek fizyczny każdego dnia. Podczas spalania kalorii, które nagromadziły się przy świątecznym stole, najważniejszą rolę odgrywają wysiłki o charakterze tlenowym: bieganie, pływanie czy jazda na rowerze.

7. Nie poddawaj się

Pamiętaj, że jeżeli szybko powrócisz do zdrowych nawyków żywieniowych, równie szybko pozbędziesz się kilogramów nagromadzonych przez święta. Jeśli przed świętami stosowałeś dietę redukcyjną (która została zachwiana podczas rodzinnych uroczystości), nie poddawaj się. Zadbaj o to żeby w jak najkrótszym czasie do niej powrócić.

PODZIEL SIĘ
Anna Urbanik
Dietetyk kliniczny i sportowy. Absolwentka Dietetyki na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym oraz Pedagogiki na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Edukatorka żywieniowa współpracująca między innymi z Polskim Towarzystwem Opieki nad Chorym ze Stomią oraz ze Studenckim Internistycznym Kołem Naukowym w Międzylesiu. Członek zarządu ds. profilaktyki zdrowotnej Stowarzyszenia "Możesz więcej". Wolontariuszka i koordynatorka projektów żywieniowych przeprowadzanych przez Bank Żywności w Warszawie. Praktykę zawodową zdobywała w poradniach i szpitalach w Warszawie oraz w Działdowie. Dietetyk w poradni dietetycznej Dietomedica.