nadwaga u dziecka

Nadmierna masa ciała u dzieci to delikatny temat. Problemu jednak nie należy zamiatać pod dywan, tylko z nim walczyć. Dzieci w szkole bywają okrutne i często wyśmiewają się z „grubszych” kolegów. Cierpi na tym psychika, jak i zdrowie fizyczne naszych pociech. Zignorowanie nadwagi w okresie dzieciństwa może mieć diametralne konsekwencje w przyszłości. Stąd już blisko do otyłości i szeregu chorób z nią związanych.

Podejrzewając u dziecka nadwagę, należy jak najszybciej udać się do pediatry. Nie zaszkodzi także wizyta u dietetyka, który wyjaśni, na czym polega problem i jak sobie z nim radzić. Dzieciństwo to okres najszybszego rozwoju, zatem nie należy wtedy stosować eksperymentalnych diet odchudzających. Zalecana jest raczej zmiana sposobu odżywiania przy jednoczesnym zwiększeniu aktywności fizycznej. To właśnie nieracjonalna dieta jest najczęstszą przyczyną nadmiernej masy ciała u dzieci.

Jaka w tym przypadku jest rola rodziców? Ogromna! Dziecko obserwuje zachowania swoich rodziców i przejmuje pewne nawyki. Walka z nadwagą u malucha to także często zmiana sposobu odżywiania całego domu. Od czego więc zacząć? Na początku należy wprowadzić kilka żelaznych zasad, które pomogą uzyskać zamierzony efekt.

Regularność.

Będąc rodzicem dziecka, które ma nadwagę, należy być dla niego podporą. Nie oznacza to jednak aprobacji dla jego tuszy, bo może to odnieść efekt wręcz odwrotny i wpędzić dziecko w kompleksy. Nawet pieszczotliwe wytykanie dziecku nadwagi, może obniżyć jego samoocenę. Rodzic również nie powinien popadać w paranoję i głodzić swojego malucha.

Energia jest mu niezbędna do rozwoju, dlatego powinno jeść 4 – 5 razy dziennie, co mniej więcej 3 – 4 godziny. Regularność w tym przypadku jest bardzo ważna, by dziecko nie było głodne i nie sięgało po niezdrowe przekąski w postaci słodyczy czy chipsów.

Śniadania bardzo ważne.

Dzięki kampaniom społecznym chyba już każdy wie, że najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie. Niezdrowe śniadanie lub jego brak sprawi, że w pierwszej połowie dnia mózg dziecka będzie niedożywiony, co może skutkować złym nastrojem, brakiem koncentracji i obniżonymi wynikami w nauce. Poza tym, może mieć to negatywny wpływ na gospodarkę hormonalną młodego organizmu, czego konsekwencją będzie przyrost masy ciała. Ponadto, oprócz śniadania w domu, dziecko powinno dostać do szkoły drugie śniadanie. W każdym posiłku obecność warzyw jest obowiązkowa, a także owoce są mile widziane.

Odzwyczajenie od smaku słodkiego.

Bardzo często nagrodą za dobre zachowanie są słodycze. Niestety, winni są dorośli, którzy nauczyli dziecko słodkiego smaku. Cukier jest uzależniający, nic więc dziwnego, że dzieci tak kochają słodkie przekąski. Proces odzwyczajania do najprostszych nie należy, jednak warto stopniowo i konsekwentnie podawać dzieciom np. owoce zamiast kawałka czekolady.

Aktywność fizyczna.

Zwolnienia z wf-u stają się coraz częstszym i niepokojącym zjawiskiem. Rodzice chętnie piszą dziecku zwolnienia, bo zwyczajnie nie chce mu się ćwiczyć. Ograniczanie w ten sposób ruchu to bardzo łatwa droga do otyłości. Dorośli nie powinni ulegać swoim pociechom, a wręcz przekonywać je, że aktywność fizyczna to zdrowie, piękna sylwetka, prawidłowy rozwój i same zalety.

Zmiana sposobu odżywiania w całej rodzinie.

Nawet jeśli wszyscy w domu są szczupli, a tylko dziecko ma nadwagę, nie należy go izolować. Cała rodzina powinna jeść tak samo zdrowo, aby młody człowiek widział, że właśnie tak trzeba postępować. Rodzic przygotowujący posiłek powinien wykluczyć z niego tzw. ukryte kalorie, w postaci majonezów, tłuszczów do polewania warzyw, czy śmietany w zupie. Jeśli rodzina zwyczajowo ogląda telewizję podczas jedzenia, zdecydowanie należy to zmienić, ponieważ sprzyja to konsumpcji nadmiaru pożywienia. Dokładki też nie są dobrym rozwiązaniem przy odchudzaniu. Jeśli dziecko zjadło posiłek i prosi o więcej, warto odczekać chwilę, by do mózgu dotarł sygnał, że organizm jest nasycony. Rodzice muszą zachęcać dziecko do wolnego jedzenia i dokładnego gryzienia.

Woda zamiast soków.

Soki z kartonów przeważnie zawierają szalone ilości cukru, nawet jeśli producent sugeruje, że jest inaczej. Niestety, dziecko pijąc kupne soki czy napoje, naraża się na spożycie większej ilości kalorii, niż wynosi jego zapotrzebowanie. Sprzyja to nadmiernemu gromadzeniu tkanki tłuszczowej w organizmie. Odpowiednie nawodnienie do podstawa. Woda jest najlepszym rozwiązaniem, które nie zawiera kalorii i ułatwi utratę masy ciała. A jeśli dziecko nie lubi smaku zwykłej wody mineralnej, można do butelki wrzucić listek mięty czy kilka kropel soku z cytryny.

Precz z fast-foodami.

Bardzo popularne bary szybkiej obsługi, wyrastają na każdym kroku jak grzyby po deszczu i zachęcają dzieci różnymi dodatkami w postaci zabawek. Rodzice muszą być bardzo uważni i trzymać swoje dziecko z dala od kalorycznych i niezdrowych fast-foodów. Co w przypadku gdy dziecko jest na szkolnej wycieczce? Można np. poprosić nauczyciela, żeby nie zabierał uczniów do tego typu miejsc. Skorzystają na tym wszystkie dzieci, nie tylko to nasze z nadwagą.

Podsumowując…

Nadwaga u dziecka stanowi zagrożenie dla jego stanu zdrowia w przyszłości. Rodzice muszą uważać, by nie doprowadzić swoich dzieci do nadmiernej masy ciała. Istotne jest, by trzymać się pewnych zasad żywieniowych i dawać dobry przykład swoim pociechom. Psychika dzieci z nadwagą bywa krucha, dlatego dorośli muszą być dla nich oparciem w drodze do prawidłowej sylwetki i pomagać w trudnych chwilach.

Źródła:
A. Jelonek, D. Frontczak. Zdrowy apetyt. Przewodnik pożywieniu od niemowlaka do nastolatka. Agora, Warszawa 2015.
M. Różańska. Otyłe dziecko: 12 zasad odchudzania. Jak odchudzić otyłe dziecko? Zdrowie 2014.

PODZIEL SIĘ
Dominika Murat
Dietetyk w poradni Dietomedica. Absolwentka studiów magisterskich na kierunku dietetyka na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Promotorka zdrowych nawyków żywieniowych, która chętnie dzieli się z pacjentami swoją wiedzą, zdobytą podczas zajęć teoretycznych i praktycznych w wielu warszawskich szpitalach. Jako dietetyk kliniczny, specjalizuje się głównie w żywieniu w chorobach dietozależnych, ale również świetnie radzi sobie w żywieniu osób zdrowych i sportowców. Ekspertka w zakresie odchudzania. Członek Studenckiego Koła Naukowego Badań nad Zaburzeniami Odżywiania.