Do niedawna kawa była zaliczana do używek i poza działaniem pobudzającym nie przypisywano jej żadnych pozytywnych wartości. Co więcej, traktowana  jako napój źle wpływający na nasze zdrowie, przyczyniający się do wrzodów, zgagi czy wysokiego ciśnienia. Najnowsze doniesienia naukowe stawiają kawę w zupełnie innym świetle. Co niektórzy pewnie powiedzą : dietetycy to ciągle zmieniają pogląd co jest zdrowe a co nie …. A to nie tak, my po prostu śledzimy wyniki długofalowych badań, trzymamy rękę na pulsie, aby dostarczać rzetelnej wiedzy czytelnikom.

Z latami zmienił się bez wątpienia sposób parzenia kawy, kiedyś bardzo popularna była kawa „fusiasta” z porcją cukru, pita rano, na czczo. To bez wątpienia nie należało do zdrowych nawyków. Obecnie coraz więcej z nas pija kawę z ekspresu, filtrowaną co jest równoznaczne z pozbawieniem jej frakcji tłuszczowych, które to odpowiadają za wzrost stężenia cholesterolu, trójglicerydów i homocysteiny.  Zatem  popularność na rynku ekspresów do kawy, wyrastających jak grzyby po deszczu dobrych kawiarni , które sprzedają właśnie kawę filtrowaną, przyczyniło się wzrostu jej spożycia. Na podstawie tego okazało się, że diabeł nie taki straszny jak go niegdyś malowano. Kawa nie szkodzi (pita rozsądnie), ale także może zapobiegać niektórym chorobom.

Dla miłośników czarnego, aromatycznego napoju mam dawkę uspokajających argumentów po których filiżanka kawy nie będzie już wzbudzała wyrzutów sumienia. Natomiast Ci, którzy kawy unikają, traktując ją jako niezdrowy składnik diety, być może przekonają się, aby po nią sięgnąć.

KAWA IDEALNA

  • mielona, najlepiej na świeżo przed parzeniem lub z dobrej jakościowo kapsułki
  • filtrowana (z ekspresu ciśnieniowego/przelewowego z użyciem filtrów)
  • bez mleka lub zabielana niewielką ilością mleka lub napoju roślinnego
  • niesłodzona
  • bez syropu
  • bez lodów, posypek, bitej śmietany itp.
  • wypijana w ilości 3-5 filiżanek dziennie

Co do kawy rozpuszczalnej – to nie ma gwarancji, że wszystkie opisane pozytywne wartości dotyczą jej w 100%, jej wartość na pewno jest niższa. Jeśli już taką kawę wybierasz to kup liofilizowaną.

KORZYSTNE DZIAŁANIE KAWY

Niwelowanie wolnych rodników. Mocna kawa zawieja więcej przeciwutleniaczy, które chronią nas przed starzeniem, działają przeciwzapalnie i mogą brać udział w profilaktyce nowotworowej.

Redukcja ryzyka zachorowania na cukrzycę t. II. Potwierdzają ten fakt wyniki badań epidemiologicznych. Jednakże należy zdawać sobie sprawę z tego, że nie sam fakt picia kawy ustrzeże nas przed cukrzycą a prawidłowe nawyki żywieniowe i utrzymywanie należnej masy ciała właśnie dzięki diecie i aktywności fizycznej.

Zmniejszenie ryzyka choroby niedokrwiennej o 11-13%. Bezsprzecznie ogromne znaczenie w zapobieganiu chorobom sercowo – naczyniowym odgrywa także dieta.

Zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwory wątroby o 40-50%. Tu także istotny jest całokształt nawyków żywieniowych.

Zmniejszenie ryzyka zachorowania na Parkinsona, Alzheimera, demencję.

MITY KONTRA FAKTY

Kawa podnosi ciśnienie tętnicze. To główny argument dla którego osoby starsze „z bólem serca” odmawiają sobie kawy. Jak się okazuje zupełnie bez sensu. Osoby regularnie (i w rozsądnych ilościach) pijące kawę nabywają tolerancji kofeiny i ewentualny wzrost ciśnienia jest nieznaczny. Dużo gorzej jest sięgać po kawę sporadycznie, bo wówczas organizm reaguje większym wzrostem ciśnienia tętniczego, co jednak u osób zdrowych jest bez znaczenia.

Kawa odwadnia. Kofeina zawarta w kawie działa lekko diuretycznie, ale jeśli pije się ją z umiarem to nie ma obaw o odwodnienie. Typowe objawy takiego stanu to zmęczenie, bóle głowy, zaparcia, dlatego tak ważne jest wypijanie 1,5-2 L wody mineralnej oraz jedzenie warzyw/owoców, które również są źródłem płynów.

Kawa wypłukuje magnez z organizmu. Wraz z piciem kawy wypłukujemy nieznaczną ilość magnezu. Poza tym mało kto wie, że kawa jest także źródłem tego pierwiastka, filiżanka dostarcza go około 7-8 mg. Jeśli drga powieka lub łapią nocne skurcze to warto do diety włączyć jeszcze produkty bogate w magnez, czyli kaszę gryczaną, pestki dyni, szpinak, kiełki pszenicy, botwinkę i komosę ryżową.

PODSUMOWANIE

Podsumowując, kawa filtrowana może być prozdrowotnym elementem codziennej diety. Zgodnie z najnowszą (2016 r.) Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej IŻŻ, nie ma potrzeby, aby jej unikać a nawet warto połączyć ją z codziennymi zdrowymi nawykami żywieniowymi.

Źródła :

www.ncez.pl

www.medicalnewstoday.com

 

PODZIEL SIĘ
Monika Stromkie-Złomaniec
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica Ukończyła dietetykę na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym i podyplomowe studia z zakresu żywienia i wspomagania dietetycznego w sporcie (AWF w Warszawie). Pracuje z pacjentami od 7 lat, doświadczenie zdobyła w warszawskich szpitalach i poradniach dietetycznych.