Zauważyłaś na swojej skórze nieregularne zgrubienia i guzki, które wyglądają jak skórka pomarańczy? To cellulit, czyli nieprawidłowe rozmieszczenie podskórnej tkanki tłuszczowej, występujące głównie u kobiet w okolicy bioder, brzucha, ud, pośladków i wewnętrznych powierzchni kolan. Jest to wróg, którego niełatwo się pozbyć, jednak jest to możliwe dzięki odpowiedniej diecie…

Cellulit to przykra i wstydliwa dolegliwość objawiająca się zgrubieniami i nierównościami na powierzchni ciała, najczęściej w okolicy ud i pośladków. Z opracowań wynika, że ponad 80% kobiet po 25 roku życia zetknęło się z tym problemem.

Dlaczego cellulit w ogóle powstaje?

  • Cellulit powstaje na skutek zaburzonego metabolizmu i wadliwego funkcjonowania układu limfatycznego. W związku z tym następuje odkładanie się w komórkach tłuszczowych niepotrzebnych produktów przemiany materii (toksyn), które powinny zostać wydalone z organizmu.
  • Komórki tłuszczowe znajdujące się w podskórnej tkance tłuszczowej przestają prawidłowo funkcjonować, powiększają się do znacznych rozmiarów i tworzą na skórze widoczne zgrubienia.
  • Do powstawania cellulitu przyczynia się przede wszystkim niewłaściwa dieta: spożywanie tłustych pokarmów lub smażonych wielokrotnie na tym samym tłuszczu (sprzyja to powstawaniu wolnych rodników, odpowiedzialnych za starzenie się), produkty kwasotwórcze (mięso) i obfitujące w sól.

Cellulit to trudny przeciwnik, który często powoduje u kobiety brak akceptacji własnego ciała i wstyd przed jego eksponowaniem, np. w spódnicy, czy na plaży w bikini. Kobieta, która ma cellulit, chce go ukryć, zamaskować, a najchętniej całkowicie wyeliminować. Jest to możliwe – trzeba jednak w odpowiedni sposób się odżywiać!

Walentynki - znajdź prezent

Dieta przyspieszy przemianę materii, oczyści organizm z toksyn, usunie nadmiar wody z organizmu i pomoże utrzymać należną masę ciała.

Jak się pozbyć cellulitu? Oto wskazówki, którymi powinnaś się kierować:

1. Jedz produkty bogate w błonnik pokarmowy

  • Ułatwia on wypróżnianie się, wychwytuje toksyny, działa odtruwająco, zwiększa wydalanie tłuszczów ze stolcem i pomaga schudnąć.
  • Znajduje się on m.in. w: płatkach owsianych, jęczmieniu, owocach (czarne i czerwone porzeczki, maliny, gruszki, jabłka, owoce suszone), warzywach (marchew, dynia, buraki), i produktach pełnoziarnistych (kasza gryczana, chleb żytni, brązowy ryż, musli).

2. Pij dużo płynów

  • Błonnik pokarmowy wchłania duże ilości wody, dlatego przy diecie bogatej w tej składnik musisz pić przynajmniej 2 litry płynów dziennie (8-10 kubków). Pij głównie wodę niegazowaną – jest to najtańszy „eliksir zdrowia”, pomagający usunąć toksyny z organizmu i zarazem wspaniały środek przeczyszczający. Popijaj wodę w ciągu dnia, małymi łykami.
  • Codziennie rano na czczo wypijaj pół szklanki przegotowanej, chłodnej wody z miodem, szklankę wody z sokiem z cytryny lub pij wywar z namoczonych w wodzie suszonych śliwek (śliwki zalej gorącą wodą przed snem i pozostaw na całą noc, a rano wypij wywar). Pobudzi to żołądek do pracy i przyspieszy przemianę materii.
  • Pij herbatki ziołowe zawierające w składzie koper, skrzyp, brzozę, krwawnik oraz zieloną herbatę, która zawiera przeciwutleniacze i czasami określana bywa mianem antycellulitowej.

3. Jedz warzywa i owoce

  • Dostarczą one błonnika pokarmowego, witamin antyoksydacyjnych i składników mineralnych. Antyoksydanty (przeciwutleniacze) chronią organizm przed wolnymi rodnikami, opóźniają procesy starzenia się i zapobiegają powstawaniu cellulitu. Mają także działanie przeciwcholesterolowe, zapobiegają rozwojowi miażdżycy i zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych. Antyoksydanty znajdują się we wszystkich warzywach i owocach, a szczególnie bogate w te związki są: jabłka, jagody, cebula, brokuły, oliwki, sałata, papryka, pomidory, porzeczki, maliny, natka pietruszki, truskawki, cytrusy.
  • Najwięcej błonnika znajduje się w skórce, dlatego jedz warzywa i owoce najlepiej ze skórką.

4. Jedz zupy warzywne

  • Zupy warzywne dostarczą do Twojego organizmu błonnika pokarmowego, witamin, składników mineralnych i będą dodatkowym źródłem płynów.
  • Nie gotuj zupy na tłustym mięsie, czy kości, lecz na warzywach – będzie wtedy mniej tłusta i lepiej strawna.

5. Ogranicz spożycie soli kuchennej

  • Sól zatrzymuje wodę w organizmie, co spowalnia usuwanie toksyn z organizmu i powoduje powstawanie obrzęków.
  • Zamiast soli do potraw dodawaj przyprawy: świeże lub suszone zioła, paprykę, czosnek, gałkę muszkatołową, kurkumę, wanilię, cynamon, imbir, kardamon, kminek i wiele innych aromatycznych dodatków. Możesz także używać soku z cytryny, natki pietruszki, selera, liście lubczyku, koperek, cebulę, czy szczypiorek.

6. Jedz produkty bogate w potas

  • Potas zapobiega obrzękom, pomaga usuwać nadmiar wody z organizmu i przyspiesza eliminowanie toksyn.
  • Produkty o dużej zawartości potasu to przede wszystkim warzywa (szpinak, brokuły, kalafior, pomidory, ziemniaki, buraki), owoce (suszone, głównie suszone figi, śliwki, morele, truskawki, banany, brzoskwinie, kiwi, mango, pomarańcze, grejpfruty, awokado) i orzechy włoskie.

7. Posiłki jedz regularnie

  • Posiłki spożywaj regularnie, o stałych porach każdego dnia – w ten sposób uregulujesz i przyspieszysz metabolizm.
  • Jedz powoli i dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Jeżeli pokarm jest niedokładnie pogryziony i przeżuty, nasz organizm nie radzi sobie z jego trawieniem. Pokarm zalega wtedy w jelitach i nadmiernie fermentuje, co bardzo utrudnia jego transport w jelitach, późniejsze wypróżnienie i sprzyja gromadzeniu się toksyn w organizmie.

8. Unikaj cukrów prostych

  • Unikaj cukru, miodu, dżemów wysokosłodzonych, słodyczy, słodzonych soków, produktów zawierających białą mąkę, jasnego pieczywa, makaronów. Zawierają one cukry szybko wchłaniające się, które zaburzają gospodarkę hormonalną organizmu. Poza tym spowalniają przemianę materii i sprzyjają odkładaniu się tłuszczu.

9. Unikaj tłuszczów zwierzęcych

  • Nie spożywaj: tłustego mięsa, wędlin, tłustego drobiu (a zwłaszcza jego skórki), smalcu, boczku, słoniny, masła, śmietany, tłustego mleka, czy tłustych serów.
  • Nie jedz fast foodów, ponieważ jest to mocno przetworzona żywność, która zawiera dużo soli, cukru, kwasów tłuszczowych typu trans oraz sztucznych barwników i benzoesan sodu, czyli wszystkich składników sprzyjających cellulitowi.

10. A ponadto

  • Unikaj alkoholu, papierosów i kawy.
  • Uprawiaj aktywność fizyczną – wysiłek fizyczny poprawia przepływ krwi i limfy, pobudza pocenie się i usuwanie toksyn z organizmu oraz przyspiesza metabolizm.
  • Odpowiednio dbaj o skórę – codziennie stosuj specjalny krem antycellulitowy. Smaruj nim okolice dotknięte cellulitem i te, które są najbardziej narażone na zmiany, czyli biodra, uda i pośladki.
  • Regularnie masuj skórę – usprawni to przepływ krwi i limfy.

Pamiętaj! 
Likwidowanie cellulitu nawet w początkowej fazie jest procesem długotrwałym. Tylko regularne stosowanie diety i innych zabiegów może przynieść oczekiwane efekty.


Udostępnij i podziel się wiedzą!