barszcz czerwony wigilijne potrawy
źródło: shutterstock

Wigilijna kolacja jest jedyna w swoim rodzaju i niepowtarzalna. Charakteryzuje się suto zastawionym stołem, pełnym smakołyków. Tradycja nakazuje, aby spróbować wszystkich dwunastu świątecznych potraw. Dbasz o linię i zastanawiasz się jak to zrobić i jednocześnie nie przesadzić z kaloriami? Sprawdźmy zatem ile kalorii czycha w wigilijnym barszczyku, uszkach, czy pierogach.

Oto niektóre wigilijne przysmaki:

  • Czerwony barszcz z uszkami – szklanka barszczu ma zaledwie 36 kcal, a jedno uszko z kapustą i grzybami 19 kcal. Barszczyk jest bardzo zdrowy – obfituje w potas, żelazo i kwas foliowy. Dostarcza także betaniny, która ma działanie przeciwnowotworowe.
  • Kapusta z grzybami – 100 g tego przysmaku to ok. 80 kcal. Kiszona kapusta jest niezwykle zdrowa! Zawiera mnóstwo witaminy C, która wzmacnia odporność oraz  ma działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Jest również źródłem bakterii kwasu mlekowego, które hamują rozwój zarazków i oczyszczają organizm z toksyn.
  • Pierogi  i krokiety z kapustą i grzybami – 1 pierożek to ok. 70 kcal, a 1 krokiet z panierką ok. 300 kcal. Dania te dają uczucie sytości, a kapusta w nich zawarta ma cenne watości odżywcze.
  • Ryba po grecku – 1 talerzyk (składający się ze 100 g dorsza i 100 g warzyw) to ok. 280 kcal, 17 g tłuszczu i 2 g błonnika pokarmowego.
  • Śledzie w śmietanie i śledzie w oleju – te pierwsze są mniej kaloryczne. 100g śledzi w śmietanie dostarcza 97kcal, a w oleju ok. 300. Śledzie są źródłem pokarmowym witaminy D oraz zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega-3, które obniżają ciśnienie tętnicze krwi, poprawiają odporność organizmu i koncentrację.
  • Karp smażony – jest bardzo kaloryczny – 150 g smażonej ryby to ok. 280 kcal, a gotowanej 200 kcal. Karp ma mniejsze wartości odżywcze niż ryby morskie. Najlepiej jeść go bez skórki ze względu na zawarte w niej toksyny.
  • Strucla z makiem – 1 plasterek o grubości 1,5 cm to144 kcal, 6 g tłuszczu i 1,8 g błonnika.
  • Kompot z suszu – jest dosyć kaloryczny, bowiem jedna szklanka zawiera ok. 200 kcal. Jest jednak o niebo zdrowszy od kupowanych gotowych napojów, ponieważ zawiera mnóstwo witamin i składników mineralnych. Warto zjadać suszone owoce z kompotu, ponieważ zawierają one dużo błonnika pokarmowego, który wspomaga pracę przewodu pokarmowego.
  • Kutia – to również kaloryczny smakołyk, ale jakże zdrowy! 100 g dostarcza ok. 250 kcal oraz dużą porcję witamin i składników mineralnych. Potrawa ta obfituje m.in. w zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy z grupy B i błonnik pokarmowy. Cenne wartości odżywcze w kutii pochodzą z pszenicy, maku, miodu, rodzynek, orzechów, migdałów i fig.
PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.