oliwa z oliwek
źródło: shutterstock

Półki sklepowe aż uginają się od różnych rodzajów olejów i oliw. Jak wybrać najbardziej wartościową oliwę i nie wydać przy tym majątku?

Będąc na zakupach można wybierać między trzema rodzajami oliwy:

  • Oliwa z napisem „Extra virgine”, to oliwa najwyższej jakości, pochodząca z pierwszego tłoczenia na zimno. Zawiera najwięcej cennych składników, tj. przeciwutleniacze, czy jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Nadaje się ona do wszystkich potraw, przygotowywanych w temperaturze do 180 stopni Celsjusza i nie traci swych właściwości. Ma wykwintny smak, dający się wyczuć szczególnie, gdy jest dodawana na surowo do sałatek, czy zimnych dań. Ma tylko jedną wadę – jest dosyć droga.
  • Oliwa z etykietą „Native”, to oliwa troszkę gorszej jakości, ale również tłoczona na zimno i nierafinowana. Nadaje się zarówno do dań na gorąco, jak i na zimno.
  • Oliwa z napisem „Oliwa z oliwek”, bez dodatkowych objaśnień, oznacza, że oliwa ta zawiera w swym składzie oleje rafinowane. Jest pozbawiona charakterystycznego dla oliwy smaku, łagodna i neutralna. Można ją rozgrzewać do 21oC, dlatego używa się jej głównie do smażenia.
PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.