ile pić wody
źródło: shutterstock

Woda jest głównym składnikiem wszystkich tkanek i płynów naszego ciała. Jest niezbędna do trawienia, przyswajania i wydalania składników odżywczych, przemiany materii, oddychania i regulacji temperatury. Poza tym rozpuszcza i transportuje składniki pokarmowe za pośrednictwem płynów ustrojowych, tj. krew, limfa.

Płyny zostają wydalone głównie z moczem, ale część zostaje w jelitach, aby rozluźnić masy kałowe i przyspieszyć przemianę materii.

  • Pij codziennie minimum 2 litry (8-10 kubków) płynów obojętnych.
  • Pij głównie niegazowaną wodę mineralną o małej zawartości sodu – jest to najtańszy „eliksir zdrowia”, pomagający usunąć toksyny z organizmu i zarazem wspaniały środek przeczyszczający. Wody mineralne wydobywa się z wnętrza ziemi, mają one stabilny skład chemiczny i korzystnie wpływają na nasze zdrowie.
  • Są wody mineralne, które zawierają mniej niż 200 mg składników mineralnych na litr oraz takie, które zawierają ponad 2000 mg/l. Najzdrowsze są te, które zawierają powyżej 1000 mg/l składników mineralnych.
  • W wodach mineralnych znajduje się sód, dlatego czytaj etykiety na butelkach i wybieraj te, które mają jak najmniejszą jego zawartość (poniżej 20 mg/litr). Pierwiastek ten zatrzymuje wodę w organizmie, sprzyja obrzękom i podwyższa ciśnienie tętnicze krwi. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób chorych na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę i serce.
  • Jednak woda mineralna nie jest dobra dla wszystkich! Nie powinny jej pić małe dzieci.
  • Popijaj wodę w ciągu dnia, małymi łykami.
  • Uważaj na wody smakowe, ponieważ zawierają sztuczne aromaty, konserwanty, cukier lub sztuczne słodziki. Są wysokokaloryczne, a woda nie powinna dostarczać kalorii.
  • Do dziennego spożycia płynów oprócz wody zaliczyć można także: soki warzywne lub 100% owocowe, herbatki ziołowe i herbatę zieloną.
  • Do codziennej normy płynów nie zalicza się natomiast: zwykłej herbaty, która ma działanie moczopędne, a także kawy, alkoholu, słodkich napojów i napojów gazowanych.

ZAWARTOŚĆ SODU W WYBRANYCH WODACH MINERALNYCH

Nazwa marki

Zawartość sodu w mg/l

Górska natura

1,04

Żywiec Zdrój

9,73

Cisowianka

10,0

Nałęczowianka

11,0

Kropla Beskidu

18,7

Bonaqua

20,0

Multi Vita Krynica

28,0

Wielka Pieniawa

62,88

Krystynka

950,0

PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.