naturalne oczyszczanie organizmu
źródło: shutterstock

Telewizja, radio i Internet zasypują nas informacjami na temat wyjątkowo skutecznych środków odchudzających i oczyszczających. Tymczasem najlepszym sposobem na poprawę swojego zdrowia i nastroju są naturalne produkty, dostępne dla każdego z nas. Poznajmy dzisiaj fakty i mity na temat skutecznego oczyszczania organizmu.

Kiedy potrzebujemy oczyszczania?

Wbrew pozorom „zaśmiecony” organizm bardzo łatwo jest rozpoznać, ponieważ ten niemal od razu daje nam o tym znak. Najbardziej charakterystyczne objawy przeciążonego układu pokarmowego to wzdęcia, zaparcia i bolesność w okolicy żołądka. Toksyczność organizmu może objawiać się także poważniejszymi schorzeniami, jak na przykład objawy przeziębienia, gorączka, bóle mięśni i stawów, nadwaga lub niedowaga czy nadwrażliwość jelit. Także zmiany naszego zachowania: nerwowość, bezsenność, ciągłe zmęczenie czy depresja mogą być powodem gromadzenia się toksyn w organizmie.

Oczyszczanie na czczo

Przechodząc już do konkretnych sposobów na szybki i skuteczny detoks, na początku chciałabym wspomnieć o oczyszczaniu, które nie wymaga specjalnych wyrzeczeń i choć zwykle trwa dłużej, działa równie skutecznie, jak tradycyjna terapia oczyszczająca.

Woda z cytryną

Według mnie, najbardziej skuteczną metodą naturalnego oczyszczania jest woda z cytryną – wypijana codziennie na czczo, przed pierwszym posiłkiem w ciągu kilka dni poprawi funkcjonowanie całego organizmu. Najbardziej odczuwalna, niemal od samego początku kuracji, będzie zmiana samopoczucia na lepsze. Jednak to odczucie nie bierze się z niczego. Woda z cytryną wspomaga trawienie, wypłukuje z jelit wszystko, co zwalnia perystaltykę. Poza tym, taka mikstura oczyści drogi moczowe i wspomoże układ odpornościowy a także przyczyni się do pięknego wyglądu naszej skóry, włosów i paznokci.

Pomijając już wszystkie te właściwości – woda z cytryną wspomaga odchudzanie przez swój korzystny wpływ na wątrobę, która sprawnie działając wiąże większe ilości tłuszczu. Ten dalej wydalany jest przez równie dobrze pracujące jelito grube. Woda z cytryną wypijana na czczo wspomoże odchudzanie także przez zwiększone wchłanianie innych składników odżywczych w przewodzie pokarmowym. Na koniec dodam, ze cytryna, mimo że jest kwaśna, ma właściwości alkalizujące – a tam gdzie tworzy się zasadowe środowisko, tam ciężko jest rozwinąć się chorobie.

1 raz dziennie na czczo: 1 szklanka wody mineralnej (najlepiej w temperaturze pokojowej) + sok z ½ cytryny

Kurację wodą z cytryną można stosować codziennie.

Woda z cytryną i sodą

Może się wydawać, że jest to napój dużo mniej smaczny i może bardziej szkodzić niż pomagać. Nie do końca, bo faktycznie smak tej mikstury jest dość specyficzny i może on zaszkodzić osobom mającym problem z gospodarką sodowo-potasową, jednak korzyści, jakie niesie codzienne picie tego napoju są znacznie większe. Woda z sodą oczyszczoną i cytryną wspomaga trawienie, przez oczyszczanie wątroby, jelit i nerek, a przez to usuwa zaparcia, wzdęcia i inne dolegliwości przewodu pokarmowego. Ten napój alkalizuje (odkwasza) organizm i ma działanie przeciwnowotworowe.

1 raz dziennie na czczo: 1 szklanka wody mineralnej (najlepiej w temperaturze pokojowej) + 1 płaska łyżka sody oczyszczonej + sok z ½ cytryny

Kurację wodą z sodą i cytryną można stosować codziennie, jednak nie dłużej niż przez dwa tygodnie. Po tym czasie konieczna jest przerwa przynajmniej jednego tygodnia.

Detoks przez kilka dni

Osobiście nie jestem zwolennikiem detoksów w postaci spożywania jednego czy dwóch produktów – to nigdy nie przynosi spodziewanych efektów na dłuższy czas. Natomiast spożywanie jednej czy dwóch grup produktów, może stać się już dużo lepszym pomysłem.

Dzisiaj zaproponuję Wam kilka pomysłów na oczyszczanie, które nie są zbyt kosztowne, pracochłonne, ale wymagają sporo determinacji i zdrowego organizmu. Nie stosuj tych metod, jeżeli jesteś w trakcie leczenia np. antybiotykiem lub tuż po nim. Zrezygnuj także jeżeli wiesz, że w tym czasie bardziej niż zwykle będzie dokuczać Ci stres lub towarzyszyć wysiłek fizyczny. Takie oczyszczanie również nie jest wskazane kobiety w ciąży, karmiącym oraz dzieciom.

Dieta owocowo-warzywna: spokojnie można ją stosować przez kilka, kilkanaście dni, nawet do dwóch tygodni. Najbardziej optymalny czas to jednak 7 dni. Takie oczyszczanie pozwoli na odciążenie przewodu pokarmowego, dostarczy wszystkich niezbędnych witamin i minerałów, ale także błonnika. Ten ostatni usprawni trawienie a wszystkie pozostałe składniki owoców i warzyw pozwolą na zachowanie wewnętrznej równowagi organizmu. Zalecane jest w tym przypadku włączenie do diety także zdrowych tłuszczy roślinnych.

Dieta płynna – może być stosowana raz w tygodniu przez jeden dzień. Jest to dobry sposób nie tylko na oczyszczanie organizmu, ale także na odchudzanie. Jedno o czym należy pamiętać to, aby unikać nadmiernego wysiłku fizycznego w czasie stosowania takiej diety. Podstawą tej diety oczyszczającej jest woda a właściwie to, co do niej dodajemy, czyli soki owocowe i buliony warzywne.  Jak to wygląda? Spożywamy 5 posiłków dziennie w postaci: soków owocowych, bulionów warzywnych, kefirów, maślanek, jogurtów z dodatkiem siemienia lnianego i płatków owsianych.

Dieta z kapustą kiszoną: mój pomysł na tę dietę to włączenie kiszonki do codziennego jadłospis jako podstawa przynajmniej jednego posiłku w ciągu dnia przez okres 7 dni. Dodatkowo, działanie kiszonej kapusty wspomoże także picie jej soku codziennie na czczo. Kapusta kiszona jest niskokaloryczna, dostarcza duże ilości minerałów takich jak: żelazo, potas, wapń czy siarka, ale także błonnika i bakterii probiotycznych, które oczyszczają z toksyn i niestrawionych resztek pokarmu, przyspieszają perystaltykę i zapobiegają wzdęciom, zaparciom i biegunkom.

Produkty sprzyjające oczyszczaniu organizmu

Warto wspomnieć jeszcze o kilku produktach, które pomogą oczyścić organizm, przyspieszyć trawienie i poczuć się lepiej z samym sobą:

Przyprawy: rozmaryn, tymianek, lubczyk, kolendra, majeranek, cząber, jałowiec, bazylia, cynamon, pieprz, papryczka chili – przyspieszają przemianę materii.

Kasza jaglana (może być gotowana na mleku lub na wodzie) – ma właściwości silnie odkwaszające, uważana jest za jedną z najzdrowszych kasz.

Suszone owoce: śliwki, żurawina, jabłka, morele itd – są bardzo dobrym źródłem minerałów i błonnika.

Brokuły, kapusta: wspomagają oczyszczanie wątroby i przemianę tłuszczów w organizmie. Są bardzo dobrym źródłem witamin rozpuszczalnych w wodzie oraz minerałów.

Czosnek: od setek lat używany przy leczeniu zapaleń górnych dróg oddechowych, odtruwa organizm przez usprawnienie pracy wątroby, jest tez dobrym źródłem siarki: działa pozytywnie na włosy, skórę i paznokcie.

Cytryna, grejpfrut: o cytrynie wiele było już wcześnie, a grejpfrut ma bardzo podobne właściwości: przyspiesza przemianę materii, oczyszcza przewód pokarmowy z toksyn i pomaga kompleksowo „odświeżyć” organizm.

Zadziała czy nie zadziała? Co proponuje Internet?

Na koniec wspomnę jeszcze o kilku sposobach na oczyszczanie, które znalazłam w Internecie lub o których słyszałam od moich pacjentów:

Dodatek miodu do wody z cytryną wypijanej na czczo: sama na sobie przetestowałam skuteczność tej mikstury i stwierdzam, ze jest ona daleka od oczekiwanej. Dodatek miodu sprawia, ze nie czujemy już tej lekkości i bardzo szybkiego efektu oczyszczenia, jak po samej wodzie z cytryną. Miód zwiększa także kaloryczność napoju, a przecież po wypiciu wody z cytryną czeka nas jeszcze zjedzenie pełnowartościowego śniadania.

Wypijanie oliwy z oliwek na czczo – oliwa jest produktem, który dostarcza nam bardzo wielu dobrych tłuszczy, jednak jej wypijanie na czczo może nie przynieść pożądanego efektu. Tłuszcze są ciężkostrawne, a rano – przed śniadaniem – nasz przewód pokarmowych jest jeszcze uśpiony. To właśnie może spowodować mniejszą przyswajalność wartościowych nienasyconych kwasów tłuszczowych i wydłużyć ogólny proces trawienia tłuszczów a nawet doprowadzić do biegunki

Dieta kefirowa i każda inna, która opiera się na spożywaniu 1 produktu. Stosowanie takiej diety przez dłuższy czas, zawsze prowadzi do powstania niedoborów i może przyczynić się do rozwoju niedożywienia.

PODZIEL SIĘ
Agnieszka Maciuła
Dietetyk kształcący się nadal na dziennych studiach magisterskich. Mimo dalszej nauki zdobyła już praktykę zawodową w wielu szpitalach i poradniach dietetycznych w Rzeszowie. Uczestniczyła w akcjach organizowanych przez Banki Żywości oraz Koło Naukowe Dietetyków UR, a przez trzy lata studiów uczestniczyła w wielu kursach dotyczących m.in. żywienia w anoreksji, chorobach cywilizacyjnych i celiakii. Prywatnie jest miłośniczką dziennikarstwa i troskliwą opiekunką zwierząt.