orzechy włoskie
pixabay

Popularne już od kilku lat i na całym świecie. Skuteczne w walce z chorobami i w ich profilaktyce. Stosowane jako nadzwyczajny lek niemal na wszystko, a na dodatek swoje właściwości czerpią z natury. Superfoods – poznajmy dzisiaj cechy tych najbardziej wyjątkowych produktów spożywczych, które mogą być włączone do diety każdego z nas.

Super żywność – co to takiego?

Superfoods to produkty spożywcze, które wykazują dużą zawartość różnych składników odżywczych: białek i aminokwasów, nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika pokarmowego, witamin, minerałów i antyoksydantów. Najczęściej pochodzą one z produktów naturalnych i nie powinny być poddawane obróbce termicznej, aby zachować wszystkie ich korzystne dla zdrowia właściwości.

Codziennie spożywanie produktów superfood zapewni wsparcie układu odpornościowego, w tym także działanie przeciwnowotworowe, a połączenie ich spożywania z odpowiednim poziomem aktywności fizycznej, pozwoli zapobiegać chorobom układu sercowo-naczyniowego, metabolicznym (np. cukrzycy typu II) oraz układu kostnego.

Polskie czy popularne? To zależy…

Wybór super żywności zależy głównie od naszych upodobań i zawartości portfela. W Polsce w wielu sklepach spożywczych dostępne są znane na całym świecie superfoods, jak np.:  jagody goi, quinoa: komosa ryżowa czy spirulina. Faktycznie, zawartość składników odżywczych w tych produktach może imponować, jednak podobne lub nawet lepsze właściwości wykazują dobrze nam znane w Polsce produkty: siemię lniane, kasza jaglana, czosnek czy kapusta kiszona. Jedno jest pewne, polskie superfood są znacznie szerzej dostępne, dużo tańsze i w niczym nie ustępują światowym rekordzistom popularności.

Które superfood dadzą nam największe bogactwo składników odżywczych?

Kolejność jest przypadkowa.

Kakao – doskonałe źródło antyoksydantów, które chronią przed chorobami i hamują procesy starzenia przez neutralizacje wolnych rodników. Naturalne kakao zawiera flawonoidy, które spełniają szczególną funkcję w zapobieganiu i leczeniu schorzeń układu krążenia. Kakao zawiera również cenne minerały: magnez, żelazo, cynk, potas czy selen, a także witaminy: wit. C oraz wit. z grupy B. Jest ono również źródłem serotoniny, czyli hormonu szczęścia, dzięki czemu kakao a przez nie także czekolada, mogą być dobrym pogromcą stresu.

Kasza jaglana – przez wielu uważana jest za najzdrowszą z kasz. Podobnie, jak kakao zawiera ona cenne witaminy z grupy B oraz C, a także minerały: magnez, żelazo, potas, cynk i – rzadko spotykany w żywności – krzem. Kasza jaglana tworzy alkaliczne środowisko w organizmie, przez wysoką zawartość wymienionych wyżej mikroskładników. Kasza jaglana może być pomocna w leczeniu objawów przeziębienia, ale także innych chorób, ponieważ zawiera antyoksydanty oraz ma właściwości rozgrzewające i wiążące śluz. Kasza jest także dobrym źródłem błonnika, dlatego jest dobrym wyborem szczególnie dla odchudzających się oraz osób z dolegliwościami jelitowymi.

Orzechy włoskie – kolejne uważane za najzdrowsze spośród wszystkich orzechów. Są doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3 oraz steroli roślinnych, obniżających poziom złego cholesterolu LDL. W porównaniu z innymi orzechami zawierają największe ilości antyoksydantów wspierających odporność, chroniącym przed nowotworami i szybkim starzeniem. Orzechy włoskie są źródłem witamin z grupy B, ale także rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A i E.

Tłuste ryby morskie – łosoś, tuńczyk, śledź, makrela są rybami, które również można zaliczyć do superfoods. Są źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3 oraz pełnowartościowego białka, przez co zapobiegają i leczą stany zapalne, chronią przed chorobami układu sercowo-naczyniowego i nowotworami. Ryby wspierają pracę całego układu nerwowego i mogą być lekiem na astmę czy alergie.

Czosnek – najczęściej używany w domowych sposobach na leczenie chorób górnych dróg oddechowych – i słusznie. Czosnek zawiera tzw. roślinne antybiotyki, które poza wspieraniem leczenia górnych dróg oddechowych, powodują także, że czosnek ma właściwości bakteriobójcze i grzybobójcze.  Czosnek także jest źródłem witamin i minerałów, a szczególnie siarki, magnezu, cynku. Poza tym jest źródłem cennych antyoksydantów.

Komosa ryżowa (quinoa) – jej główną zaleta jest białko, jakie jakościowo bywa porównywane z kazeiną w mleku krowim. Komosa jest również bogatym źródłem składników mineralnych. Zawiera magnez, żelazo, potas, cynk. Dodatkowo jest ona produktem bezglutenowym, odpowiednim dla chorych na cieliakię.

Jagody goi – są bezkonkurencyjne jeśli chodzi o zawartość antyoksydantów. Poza nimi są źródłem witaminy C – zawierają jej nawet 500 razy więcej niż owoce cytrusowe. Te właściwości sprawiają, że jagody goi są doskonałe dla wzmocnienia układu odpornościowego, zapobiegania wielu chorobom i opóźnienia starzenia. Jagody te są dobrym źródłem białka oraz witamin i minerałów.

Jaja – ich najcenniejszą zaletą jest białko pełnowartościowe, najbardziej zbliżone do tego, jakie buduje nasz organizm. Jaja są także źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D i E), witamin z grupy B oraz minerałów:  wapnia, żelaza, miedzi i selenu. Poza tym zawierają także lecytynę, która bierze udział w procesach trawienia tłuszczów, przyspiesza przemianę materii i wspomaga pracę układu nerwowego.

Siemię lniane – to małe nasionka, które kryją prawdziwe bogactwo. Są źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3, przez co pomagają w utrzymaniu prawidłowej gospodarki lipidowej w organizmie.  Siemię jest także źródłem dużych ilości białka i błonnika.  Poza bogactwem wszystkich makroskładników zawiera także cenne mikroskładniki: magnez, fosfor, miedź, cynk, wapń i witaminy z grupy B. siemię lniane jest także dobrym zagęstnikiem a dodany do potraw nie zmienia ich smaku.

Kapusta kiszona – jest źródłem naturalnie występującej witaminy C, ale także witaminy E oraz z grupy B. Wśród składników mineralnych w kapuście kiszonej występuje magnez, siarka, żelazo, potas i wapń. Kapusta kiszona reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową i oczyszcza jelita, przez co zwiększa wchłanianie składników odżywczych z przewodu pokarmowego i chroni przed chorobami.

Podsumowanie

Lista produktów zaliczanych do super żywności może być naprawdę długa. Produkty, które mają wszechstronne działanie to także nieopisane dzisiaj: jogurty, pomidory, brokuły czy jabłka. Należy jednak pamiętać, że codzienna dieta musi być urozmaicona a tego typu produkty mogą stać się doskonałym jej uzupełnieniem. Superfoods będą skuteczne tylko spożywane z naturalnych produktów – sztucznie tworzone preparaty i ekstrakty z pewnością będą dużo mniej wchłanianie w organizmie. Pamiętajmy o tym i zadbajmy o swoje zdrowie już dzisiaj!

PODZIEL SIĘ
Agnieszka Maciuła
Dietetyk kształcący się nadal na dziennych studiach magisterskich. Mimo dalszej nauki zdobyła już praktykę zawodową w wielu szpitalach i poradniach dietetycznych w Rzeszowie. Uczestniczyła w akcjach organizowanych przez Banki Żywości oraz Koło Naukowe Dietetyków UR, a przez trzy lata studiów uczestniczyła w wielu kursach dotyczących m.in. żywienia w anoreksji, chorobach cywilizacyjnych i celiakii. Prywatnie jest miłośniczką dziennikarstwa i troskliwą opiekunką zwierząt.