seler naciowy
źródło: shutterstock

Dla odchudzających się wszystkie warzywa są sprzymierzeńcami, ale seler naciowy to zdecydowany mistrz jeśli chodzi o kaloryczność – 100 g łodygi dostarcza jedynie 7 kcal, a natki 5 kcal! Żadna dieta redukcyjna nie obejdzie się więc bez tego warzywa…

Seler naciowy miał swoich zwolenników już w starożytności – uważany był wówczas za roślinę magiczną i kojącą nerwy. W dzisiejszych czasach również doceniamy jego właściwości. W Hollywood prawie każda gwiazda filmowa rozpoczyna dzień od koktajlu z selera naciowego. Nic w tym dziwnego, ponieważ zawiera on mnóstwo błonnika pokarmowego, pobudza trawienie i ma działanie oczyszczające. Poza tym likwiduje obrzęki, wzmacnia włosy i odżywia skórę.

To jednak nie wszystkie zalety tej jarzyny. Seler naciowy jest kopalnią witamin i składników mineralnych. Zawiera dużo witaminy C (dwa razy więcej niż cytrusy), witaminy E, witamin z grupy B i beta-karotenu.  Jest również bogaty w fosfor, wapń, potas, cynk, magnez i żelazo. Ponadto olejki aromatyczne z selera naciowego działają uspokajająco, co zostało potwierdzone badaniami naukowymi przeprowadzonymi w Niemczech i w Chinach.

W jaki sposób można wykorzystać selera naciowego? 
Z selera można przyrządzić pyszne, dietetyczne koktajle, sałatki, zupy, czy zapiekanki. Oto kilka przepisów:

Dietetyczne przepisy z selerem naciowym

Koktajl z selera i kiwi

– łodyga selera naciowego
– 2 kiwi
– łyżka miodu
– pół szklanki zimnej wody

Seler i kiwi umyć, obrać, drobno pokroić i zmiksować w blenderze. Do owoców dodać wodę i miód.

Koktajl selerowo-ananasowy

– łodyga selera naciowego
– ananas z puszki lub świeży (ilość wg uznania)
– woda

Selera umyć, obrać i pokroić. Ananasa również pokroić w drobne kawałki. Owoce zmielić w blenderze, dodać wodę.

Koktajl selerowo-ziołowy

– 3 łodygi selera naciowego
– 3 łyżki stołowe jogurtu naturalnego
– zioła prowansalskie, bazylia – wg uznania

Selera umyć, obrać, pokroić, dodać jogurt naturalny i zmiksować w blenderze. Doprawić ziołami.

Sałatka z selerem naciowym i pomidorem

– 3 pomidory,
– 3 łodyżki selera naciowego,
– szczypiorek,
– pieprz cytrynowy, sól

Wszystkie warzywa dokładnie umyć , osuszyć i pokroić. Doprawic do smaku pieprzem i solą.

Sałatka z selerem naciowym i ananasem

– 3-4 łodyżki selera naciowego
– puszka ananasów
– puszka kukurydzy
– 30 dag szynki drobiowej
– 5 jaj ugotowanych na twardo
– majonez,
– jogurt naturalny,
– sól, pieprz,

Selera naciowego pokroić w półplasterki, ananasa, szynkę i jajka pokroić w kostkę, dodać kukurydzę i wymieszać. Następnie przyprawić solą i pieprzem i dodać sos majonezowo-jogurtowy.

PODZIEL SIĘ
Emilia Sienkiewicz
Dietetyk kliniczny w poradni Dietomedica. Absolwentka dziennych studiów magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Specjalistka w zakresie żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych. Współzałożycielka i redaktor dietto.pl. Posiada uprawnienia pedagogiczne (ukończone studia podyplomowe). Prywatnie mama dwójki chłopców.